עמוד:20

עמודים –34 32 פעילויות 36 – 35 עוסקות בשארית הגדולה ביותר האפשרית . פעילויות קודמות עסקו כבר בנושא הזה באופן אינטואיטיבי , לדוגמה פעילות 7 בעמוד 14 וסעיף א של פעילות 13 בעמוד . 17 בפעילות 35 כדאי לבקש מהתלמידים לכתוב בכל סעיף תרגילים נוספים שיש בהם את אותו מחלק . על סמך דוגמאות של תרגילים , יסיקו התלמידים שבסעיף א השארית הגדולה ביותר האפשרית כשמחלקים ב - 3 היא , 2 ושבסעיף ב השארית הגדולה ביותר האפשרית כשמחלקים ב - 5 היא . 4 כדי לענות על השאלות בפעילות , 36 המוגדרת אתגר , יש להגיע להכללה שהשארית הגדולה ביותר האפשרית קטנה ב - 1 מהמחלק בתרגיל החילוק . להלן שתי חידות שאפשר להציג לתלמידים בהקשר של השארית הגדולה ביותר : חידה א רונן לקח מספר כלשהו של גפרורים . הוא בנה מהם כמה שיותר מצולעים מסוג מסוים , ונשארה לו שארית של 8 גפרורים . - אילו מצולעים יכול להיות שבנה רונן ? - אילו מצולעים ודאי שהוא לא בנה ? חידה ב הילה ונעמה לקחו כל אחת מספר גפרורים כרצונה ובנו מהם ריבועים . הילה אמרה : " בניתי חמישה ריבועים . " נעמה אמרה : " לי נשארה שארית של חמישה גפרורים . " המורה אמרה להן : " אחת מכן טעתה . " למי מהן התכוונה המורה ? הסבירו . יוצא מן הכלל ( עמוד 32 ) ( ראו בסוף המדריך , עמודים 132 - 127 ) בפעילות 37 התלמידים יכולים לענות על השאלות על סמך היכרותם עם הכפולות של 5 בלוח הכפל . הנושא של סימני ההתחלקות ב - 5 יילמד בהמשך בפרק " נושאים נוספים " , אך אפשר להזכירו גם כאן . בסעיף ג יש למצוא את המספר המתאים הקטן ביותר . גם בפעילויות 39 – 38 התלמידים עונים על סמך היכרותם עם עובדות לוח הכפל , ועליהם למצוא את הכפולה של הגורם הקרובה ביותר למספר הנתון . לדוגמה : בסעיף א של פעילות 38 כדי למצוא כמה יש להוסיף למספר 37 כדי שיתחלק ב - , 4 יש לחשוב על הכפולה של 4 הקרובה ביותר ל - 37 וגדולה ממנו . הכפולה המתאימה היא , 40 ולכן התשובה היא שיש להוסיף . 3 באופן דומה , בסעיף א של פעילות 39 כדי למצוא כמה יש לחסר מהמספר 53 כדי שיתחלק ב - , 7 יש לחשוב על הכפולה של 7 הקרובה ביותר ל - 53 וקטנה ממנו . הכפולה המתאימה היא , 49 ולכן התשובה היא שיש לחסר . 4 אפשר לחבר שאלות דומות נוספות ואף לבקש מהתלמידים לעשות זאת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר