עמוד:16

באופן דומה , בסעיף ו אפשר לדעת שאחרי המספר 50 בטור או בשורה של הגורם 5 יופיע המספר , 55 ולכן המספר 54 לא יופיע בלוח הכפל במקום המתאים , ותהיה בתוצאת התרגיל שארית . אפשר לבקש מהתלמידים לפתור את התרגילים בתום הפעילות כדי לבדוק את תשובותיהם . כמו כן , אפשר לבקש מהם לכתוב תרגילים משלהם שאפשר לבדוק בלוח הכפל אם תהיה בתוצאה שלהם שארית או לא . פעילות 20 עם המורה מציגה דרך לפתור תרגילי חילוק שיש בתוצאה שלהם שארית ללא ציור , בעזרת סדרת מכפלות : . 20 יואב פתר את התרגיל = 30 : 4 כך : אני נזכר ב דרת הכפולות של : 4 4 , 8 , 12 , 16 , 20 , 24 , 28 , 32 ... 30 אינו נמצא ב דרת הכפולות של , 4 ולכן בתוצאת התרגיל יש שארית . יואב הכפולה של 4 הקרובה ביותר למספר 30 וקטנה ממנו היא : 28 . 28 : 4 = 7 30 גדול ב 2 מ 28 ולכן ) שארית . 30 : 4 = 7 ) 2 הדרך הזאת אינה קלה להבנה ולביצוע , וחשוב להדגים אותה לתלמידים ולחזור עליה כך שיפנימו אותה . נוסף על כך יש סיכוי לשגיאות בתהליך . לדוגמה : בתרגיל שפתר יואב יהיו ילדים שיבחרו בטעות בכפולה הגדולה מהמחולק 30 במקום בכפולה הקטנה ממנו , כלומר ב - , 32 ויחשבו את ההפרש בינו ובין , 30 וכך יגיעו לתשובה השגויה 8 ושארית . 2 לפיכך חשוב להדגיש לתלמידים שצריך תמיד למצוא את הכפולה הקרובה ביותר למספר אך קטנה ממנו . יוצא מן הכלל ( עמוד 23 ) ( ראו בסוף המדריך , עמודים 132 - 127 )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר