עמוד:12

עמודים -17 15 יוצא מן הכלל ( עמוד 15 ) ( ראו בסוף המדריך , עמודים 132 - 127 ) בפעילות 9 יש למצוא את מספר הפרות הכולל על ידי פתרון תרגיל שרשרת , שהוא למעשה תהליך הפוך מחילוק עם שארית : כדי לקבל את המספר הכולל , יש לכפול את המספר החוזר ) לדוגמה : בסעיף א – 9 אגסים בכל סל ( במספר הפעמים שהוא חוזר ) 3 סלים ( ולהוסיף את השארית . בפתרון התרגילים חשוב להזכיר את סדר הפעולות שנלמד בספר : 7 אם בתרגיל יש פעלות שונות , קדם פותרים את הכפל והחלוק . בפעילות 10 מלמדים את התלמידים להשתמש ב " ציור בקיצור " כדי לפתור תרגילים בשתי הדרכים שנלמדו . בדרך של חילוק להכלה משתמשים בציורי מגדלים – במקום לסרטט על נייר משבצות את מספר הקומות המדויק בכל מגדל , מציירים מלבן סכמתי המייצג את המגדל וכותבים עליו את מספר הקומות . גם במקרה הזה , כמו בציור המגדלים המדויק , נעזרים בסדרות של הגורם שמחלקים בו . כשיעל מציירת מגדלים של 9 קומות כדי לפתור את התרגיל = , 41 : 9 היא יכולה לחשוב על סדרת הכפולות של . 36 , 27 , 18 , 9 : 9 המספר הבא בסדרה – – 45 גדול מדי , ולכן לא מציירים מגדל נוסף של 9 קומות , אלא רק את המגדל של השארית . ) 41 – 36 = 5 ( 5 לפיכך אפשר לראות שהתשובה היא ) שארית . 41 : 9 = 4 ) 5 בדרך של חילוק לחלקים משתמשים בחלוקת אגוזים לצלחות – מציירים באופן סכמתי את מספר הצלחות ) 9 צלחות בדוגמה הזאת ( וכותבים כמה אגוזים לכל היותר אפשר להניח בכל צלחת כך שמספר האגוזים הכולל יתחלק שווה בשווה בין כל הצלחות . מספר האגוזים שנשאר לאחר החלוקה הזאת היא השארית . . 10 על הלוח היה כתוב התרגיל הזה :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר