עמוד:4

מבוא לפרק על פי ההמלצה בתכנית הלימודים , יש להקדיש כ - 8 שעות לנושא הזה . הפרק הזה הוא השלישי בסדרת פרקים העוסקים בנושא הכפל והחילוק לכיתה ג . הפרקים העוסקים בנושא הזה הם : א . ביסוס הכפל והחילוק ) ספר 7 ( ב . כפל וחילוק עד 200 ) ספר 8 ( ג . חילוק עם שארית ) ספר 9 ( ד . כפל וחילוק עד 10 , 000 ) ספר 9 ( יש עיסוק עקיף בנושא הזה גם בפרק בעיות ההשוואה הכפליות ) ספר . ) 8 בשני הפרקים הראשונים עסקו התלמידים בתרגילי כפל וחילוק בתחום לוח הכפל ומחוצה לו , למדו דרכים שונות לפתור את התרגילים האלה ופיתחו תובנות בנושא . בפרק הזה התלמידים פוגשים לראשונה תרגילי חילוק שהתוצאה שלהם מורכבת ממספר שלם ומשארית , לדוגמה : ) שארית . 17 : 3 = 5 ) 2 התרגילים בפרק הזה הם בתחום לוח הכפל , והמנה שלהם חד - ספרתית . בפרק הזה יש שתי יחידות : א . מצבים ותרגילים של חילוק עם שארית – מוצגים לתלמידים מצבים שונים של חילוק , בלי שארית ועם שארית , והם מתוודעים לצורת הכתיבה של תוצאת תרגיל חילוק שיש בה שארית . ב . פתרון תרגילי חילוק עם שארית – לומדים לפתור תרגילי חילוק שיש בתוצאה שלהם שארית בעזרת ציור מגדלים של קוביות – בתחילה ציור מדויק ואחר כך " ציור בקיצור " ) ציור סכמתי ( . מאוחר יותר התלמידים משתחררים מההמחשות ופותרים את התרגילים בעזרת לוח הכפל ובעזרת סדרות של מספרים . ביחידה הזאת מוצג גם מצב המתאים לתרגילי חילוק שיש בתוצאה שלהם שארית – בניית מצולעים בעזרת גפרורים . בפרק הזה התלמידים עוסקים גם במקרים מיוחדים של תרגילים שהמספר השלם בתוצאה שלהם הוא . 1 כמו כן משולבות בו בעיות מילוליות המתאימות לתרגילי חילוק שיש בתוצאה שלהם שארית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר