|
עמוד:5
הקדמה תכנית ניצנים לתפוצות נועדה להוראת עברית לגיל הגן ולגיל הצעיר בכיתות בית הספר . התכנית מסייעת לרכישת הכישורים והמיומנויות הנדרשים לפיתוח של שפה נוספת . בבסיס התכנית יש התחשבות בשלושה מישורים : . 1 גישות חינוכיות חדשות בהוראת שפה נוספת ובמיוחד הגישה התקשורתית . . 2 גישות חינוכיות העוסקות בעולם הילד . . 3 גישות חינוכיות המדגישות את הרקע החברתי - תרבותי של הילד היהודי . בחרנו להתמקד בסיפורים כאמצעי להוראת השפה מאחר שהסיפור הוא הסוגה ( הז ' אנר ) המוכרת ביותר לילדים והמועדפת עליהם . כמו כן , הסיפור הוא כלי מתאים ורלוונטי במיוחד , משום שהוא מזמן לילדים תכנים מעולמם שלהם . הסיפורים בתכנית ניצנים הם על חיי היום - יום ועל החגים היהודיים , ויש בהם אירועים והתרחשויות המוכרים לילדים מסביבתם הפיזית , החברתית והתרבותית : ברמה I הותאמו הסיפורים לילדים צעירים שעושים את צעדיהם הראשונים בלימוד השפה העברית ; ברמה II הותאמו הסיפורים לילדים שרכשו ידע בסיסי בשפה והם נמצאים בשלבים הראשונים של רכישת הקריאה ; ברמה III הרמה שמדריך זה עוסק בה , הסיפורים מתאימים לילדים שרכשו מיומנויות לשון של קריאה , של הבעה בעל פה ושל הבעה בכתב . הרחבת התוכן והלשון ברמה III באה לידי ביטוי בכמה מישורים : . 1 המישור הקוגניטיבי - למשל : היכולת לצאת מהסביבה המיידית - הקונקרטית למחוזות רחוקים של דמיון ואגדה ( " כחול ולבן " , " למה עץ האורן לא מאושר ? " , " משה בארמון פרעה במצרים " ); וכן היכולת להבין הומור בשפה אחרת ( " האנשים מחלם דוחפים הר " ) . . 2 המישור הרגשי - למשל : התמודדות עם " להיות אחר " ( " המשקפיים של כרמל " ) . . 3 המישור הלשוני - א . אוצר מילים : בכל שבעת הסיפורים יש כ - 350 מילים . כשליש מהן מוכרות לילדים מרמות . II , I ב . דקדוק : מפגש עם משפטים ארוכים בעלי מבנה מורכב , למשל משפט תנאי ( " אם … אז" בסיפור " משה בארמון פרעה במצרים " ) ומשפט סתמי ( " מה עושים ? " בסיפור " מי יושב על העץ ? " ) . יש שימוש רב בפעלים בזמן עבר , ולעתים יש גם שימוש בפעלים בזמן עתיד . 1 התכנית פותחה על ידי המרכז לחינוך יהודי ע " ש מלטון באוניברסיטה העברית בירושלים . הייעוץ , העריכה וההפקה נעשו במטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית , ת " א . 2 בהתייחסות לשפה העברית בתפוצות ובניסיון להגדירה , יש המשתמשים במונחים כמו : " שפה שנייה " , " שפה זרה " , " שפת מורשת " , " שפת עם " . במדריך זה נשתמש במונח " שפה נוספת " , מבלי להיכנס להגדרה מעודנת יותר של המונח .
|
המרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון, האוניברסיטה העברית בירושלים ע"ר
|