עמוד:5

הקדמה תכנית ניצנים לתפוצות נועדה להוראת עברית בגיל הצעיר , מגיל הגן ועד כיתה ב ' . התכנית מסייעת ברכישת הכישורים והמיומנויות הנדרשים לפיתוח של שפה נוספת . התכנית מבוססת על שילוב של שלוש גישות : . 1 גישות חינוכיות חדשות בהוראת שפה נוספת ובמיוחד הגישה התקשורתית . . 2 גישות חינוכיות העוסקות בעולם הילד . . 3 גישות חינוכיות המדגישות את הרקע החברתי - תרבותי של הילד היהודי . בחרנו להתמקד בסיפורים כאמצעי להוראת השפה , מאחר שהסיפור הוא הסוגה ( הז ' אנר ) המוכרת ביותר לילדים והמועדפת עליהם . כמו כן , הסיפור הוא כלי מתאים ורלוונטי במיוחד , משום שהוא מזמן לילדים תכנים מעולמם שלהם . הסיפורים בתכנית ניצנים הם על חיי היום - יום ועל החגים היהודיים , ויש בהם אירועים והתרחשויות המוכרים לילדים מסביבתם הפיזית , החברתית והתרבותית . ברמה I הותאמו הסיפורים לילדים צעירים שעושים את צעדיהם הראשונים בלימוד השפה העברית . ברמה , II הרמה שהמדריך הזה עוסק בה , הותאמו הסיפורים לילדים שרכשו ידע בסיסי בשפה , והם נמצאים בשלבים הראשונים של רכישת הקריאה . הרחבת התוכן והלשון ברמה II באה לידי ביטוי בכמה מישורים : . 1 המישור הקוגניטיבי - למשל : הבחנה בין דמיון ומציאות ( " אל תדאגי , יהיה בסדר ! " ); הבנת דו - משמעות ( " שנה - שושנה " ) . . 2 המישור הרגשי - למשל : התגברות על אי הצלחה ( " מגן דוד נוצץ " ); מעבר ממצב מוכר למצב חדש ( " ט " ו בשבט בשלג " ) . . 3 המישור הלשוני א . אוצר מילים : בכל שבעת הסיפורים יש כ - 250 מילים . כשליש מהן מוכרות לילדים מהסיפורים ברמה . I כיוון שרצינו לספר סיפור בשפה קולחת ועל סיטואציה טבעית , השתמשנו במקרים ספורים גם במלים אשר חורגות מאוצר המלים הבסיסי . ב . דקדוק : מפגש עם משפטים ארוכים בעלי מבנה מורכב ( " כשאני בא לבקר … " , בסיפור " בבית שלי יש חמש קומות " ); שימוש נרחב בבניין פיעל ( מצייר , מבשל , מבקר ) והיכרות ראשונה עם התפעל ( מתחבא , מסתכלת ) והפעיל ( הזמינה , מצליח ); מודעות להתאמה במין ובמספר ( כוכבים כחולים ונוצצים , יש לה פרחים לבנים ויפים ); שימוש בתבניות לשון המורכבות מפועל + שם פועל ( לא רוצה לאכול , יכול לצייר ) וכן מן המילים יש / אין + שם עצם ( יש ריח טוב , יש מגן דוד , מה יש בצלחת ?) . 1 התכנית פותחה על ידי המרכז לחינוך יהודי ע " ש מלטון באוניברסיטה העברית בירושלים . הייעוץ , העריכה וההפקה נעשו במטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית , ת " א . 2 בהתייחסות לשפה העברית בתפוצות ובניסיון להגדירה , יש המשתמשים במונחים כמו : " שפה שנייה " , " שפה זרה " , " שפת מורשת " , " שפת עם " . במדריך זה נשתמש במונח " שפה נוספת " , בלי להשתמש בהגדרה מעודנת יותר של המונח .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

המרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון, האוניברסיטה העברית בירושלים ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר