עמוד:137

ג . בעיות השוואה – כפל וחילוק ) השוואה בין קבוצות ( ) עמודים 204 - 195 ( מטרת היחידה היא הכרת דרכי ניסוח שונות ליחס הכפלי . כפי שהוצג בדברי המבוא , את אותו יחס כפלי בין קבוצות אפשר לתאר בניסוחים מילוליים שונים . לדוגמה : לטל יש 5 ספרים , וליובל יש 15 ספרים . את היחס שבין כמות הספרים של טל לבין כמות הספרים של יובל אפשר לתאר בעזרת המשפטים האלה : מספר הספרים של יובל גדול פי 3 ממספר הספרים של טל . מספר הספרים של טל קטן פי 3 ממספר הספרים של יובל . כל אחד מהמשפטים האלה מתאר מהי הקבוצה הגדולה , מהי הקבוצה הקטנה ומהו היחס ביניהן ) פי כמה ?( . משפטים אלה קשים מבחינת השפה , ולכן בתחילת היחידה מתמקדים בניסוחי ההשוואה . הצעה לפעילות פתיחה מציגים לתלמידים משפטים המבטאים יחס של כפל ושואלים מי ) או מה ( גדול או קטן יותר . דוגמאות : א . גיל האח גדול פי 3 מגיל האחות . מי מבוגר יותר ? מי צעיר יותר ? ב . משקלו של פיל גדול פי 10 ממשקלו של כלב . משקלו של מי קטן יותר ? ג . מספר התמונות של עדן קטן פי 4 ממספר התמונות של גיל . למי יש יותר תמונות ? דוגמה ג היא דוגמה קשה יחסית , מכיוון שבתיאור משתמשים במילה " קטן " ושואלים על הקבוצה הגדולה . חשוב לתכנן את אוסף הדוגמאות המוצגות בפעילות הפתיחה לפי הכיתה או הקבוצה הלומדת . יש תלמידים הזקוקים לראות את הדוגמאות כתובות לנגד עיניהם כדי להתרכז . מומלץ לרשום אותן על הלוח או להכין כרזות מתאימות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר