עמוד:132

בכל קטע של 5 מושבים זוגיים יש 10 מושבים ) . ) 2 × 5 יש 4 קטעים כאלה – בסך הכול 40 מושבים ) . ) 4 × 10 יש שני קטעים של 3 מושבים – בסך הכול 6 מושבים ) 2 × 3 ( ועוד קטע של 4 מושבים . סה " כ : 4 × 10 + 2 × 3 + 4 = 50 בכל אוטובוס יש 50 מושבים . האוטובוס הארוך מורכב משני אוטובוסים כאלה , לכן בסך הכול יש בו 100 מושבים ) . ) 2 × 50 סעיף ב : האוטובוס עוצר בכל תחנה וכל האנשים שמחכים עולים , ולפעמים אנשים גם יורדים . בהתחלה האוטובוס היה ריק . אחר כך הוא עבר בתחנות לפי הסדר ואסף את כל האנשים . כאשר האוטובוס יצא מתחנה 5 כל המקומות היו תפוסים . האם ירדו ממנו אנשים בחלק מהתחנות ? אם כן , כמה ? פתרון : כמה אנשים עלו בסך הכול לאוטובוס בכל חמש התחנות ? 21 + 17 + 19 + 23 + 21 = 101 שימו לב שבתרגיל שיש בו רק פעולות חיבור אפשר לשנות את סדר המספרים ) הנושא נלמד בפרק ״סדר הפעולות״ בספר 7 ( ולכן נוח לפתור את התרגיל הזה כך : 40 40 21 + 17 + 19 + 23 + 21 = 21 + 19 + 23 + 17 + 21 = 40 + 40 + 21 = 80 + 21 = 101 האוטובוס התחיל את הנסיעה ריק ואז עצר בכל חמש התחנות וכל האנשים עלו . כשעזב את תחנה 5 הוא היה מלא , כלומר היו בו 100 אנשים ) בסעיף א מצאנו שבאוטובוס יש 100 מקומות ( . במילים אחרות : עלו לאוטובוס 101 אנשים אבל בסוף היו בו רק 100 אנשים ; לכן אפשר להסיק שבאחת התחנות אדם אחד עזב . 101 - 1 = 100 ייתכן שיהיו תלמידים שיתקשו להבין את הסיטואציה המתוארת . לתלמידים אלה כדאי להדגים סיטואציות דומות אך פשוטות יותר . במידת הצורך אפשר לעשות סימולציה פשוטה יותר עם מספרים קטנים יותר בכיתה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר