עמוד:125

את ההשוואה ביניהן אפשר לתאר כך : ללימור יש 5 מסטיקים . להגר יש 15 מסטיקים . מספר המסטיקים של הגר גדול פי 3 ממספר המסטיקים של לימור . ואפשר גם כך : ללימור יש 5 מסטיקים . להגר יש 15 מסטיקים . מספר המסטיקים של לימור קטן פי 3 ממספר המסטיקים של הגר . חשוב להבין שהמספר 3 בתיאור שלמעלה הוא יחס בין שני מספרים , ולכן בבעיה שבה שואלים על היחס – התשובה היא רק מספר . כדי להמחיש עוד את העובדה שהיחס הוא מספר בלבד ללא כינוי , הנה בעיה אחרת לדוגמה : ללימור יש 5 מסטיקים . מספר הסוכריות של הגר גדול פי 3 ממספר המסטיקים של לימור . כמה סוכריות יש להגר ? במקרה זה משווים שתי קבוצות שיש בהן עצמים שונים . היחס המתואר בשאלה הוא בין מספר המסטיקים של לימור למספר הסוכריות של הגר – היחס אינו מתאר לא את המסטיקים ולא את הסוכריות , אלא את הקשר המספרי ביניהם . אילו שאלות אפשר לשאול ? כאמור , בכל בעיית השוואה כפלית חד - שלבית יש שתי קבוצות ותיאור של היחס ביניהן . על כל אחת משתי הקבוצות – הקבוצה הקטנה והקבוצה הגדולה , וכן על היחס ביניהן , אפשר לנסח שאלה מילולית . כל שאלה יכולה להיות מנוסחת בביטוי " גדול פי " או " קטן פי " . דוגמה לסיפור : לתמר 5 בובות . ליוסי 15 בובות . מספר הבובות של יוסי גדול פי 3 ממספר הבובות של תמר . לכל מצב השוואתי כפלי אפשר לנסח אפוא שש בעיות שונות בסך הכול . מחקרים מראים כי אפשר לדרג את סוגי הבעיות האלה לפי רמת הקושי בפתרון הבעיה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר