עמוד:124

ייתכן שהקושי בבעיות מסוג 5 ו - 6 נובע מכך שיש בהן ניגוד בין מילים המופיעות בטקסט והמרמזות בשפה המדוברת על פעולה חשבונית מסוימת ובין הפעולה החשבונית שהתלמידים נדרשים לבצע כדי לפתור את הבעיה : - בבעיית השוואה מסוג 5 יש שימוש במילים כמו פחות או קטן ב ... אף ששואלים על הקבוצה הגדולה , והתלמידים נדרשים לבצע תרגיל חיבור כדי לפתור את הבעיה באופן ישיר . - בבעיית השוואה מסוג 6 יש שימוש במילים כמו יותר או גדול ב ... אף ששואלים על הקבוצה הקטנה , והתלמידים נדרשים לבצע תרגיל חיסור כדי לפתור את הבעיה באופן ישיר . בעיות השוואה כפליות הנושא החדש שנלמד בפרק זה הוא בעיות השוואה של כפל וחילוק . בעיות אלה עוסקות ביחס ) המנה ( שבין שתי הקבוצות . דוגמה : בקלמר של יובל יש 20 צבעים ) הקבוצה הגדולה ( ו - 5 עפרונות ) הקבוצה הקטנה ( . פי כמה גדול מספר הצבעים שבקלמר ממספר העפרונות שבקלמר ? ) היחס בין הקבוצות ( . הכלי שמשתמשים בו לניתוח הבעיות הוא ישר המספרים , שבו כבר השתמשו התלמידים לניתוח בעיות השוואה של חיבור וחיסור . בכל בעיה מסרטטים ישר מספרים החל מ - . 0 הנה דוגמה לסרטוט המייצג מצב מסוים של השוואה בין שתי קבוצות : הקבוצה הגדולה מסומנת בקשת הגדולה . הקבוצה הקטנה מסומנת בקשת קטנה שתחילתה ב - . 0 את היחס בין שתי הקבוצות מייצג מספר הקשתות הקטנות ה " נכנסות " בתוך הקשת הגדולה . מצב זה מיוצג בסרטוט כך : הקשת הגדולה מייצגת את 20 הצבעים . הקשת הקטנה היוצאת מ - 0 מייצגת את מספר העפרונות . מספר הקשתות מייצג את היחס . הקבוצה הגדולה : 20 צבעים הקבוצה הקטנה : 5 עפרונות פי כמה ? 4 דרכי הניסוח של ההשוואה ) כפל וחילוק ( כל מצב של השוואה כפלית בין שתי קבוצות אפשר לתאר בשני אופנים : בניסוח המשתמש בביטוי גדול פי בניסוח המשתמש בביטוי קטן פי לדוגמה , נתונות שתי קבוצות : ללימור יש 5 מסטיקים להגר יש 15 מסטיקים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר