עמוד:86

הצעה לפעילות פתיחה א . כותבים על הלוח תרגיל חיסור עם המרה של שני מספרים דו - ספרתיים , לדוגמה : __ = . 56 - 27 מבקשים מהתלמידים לפתור אותו במאונך במחברותיהם . שואלים : איך כתבתם את המספרים במאונך ? איך פתרתם ? מה עשיתם כשהיה צורך להמיר ? ) אפשר להציג עוד תרגיל במספרים דו - ספרתיים לפני שממשיכים לשלב הבא . ( ב . כותבים על הלוח את תרגיל החיסור המופיע בדוגמה שבעמוד . 562 - 133 = __ : 129 שואלים : כיצד לדעתכם כותבים את התרגיל הזה במאונך ? ) לאחר שהתלמידים עונים , מסכמים – כותבים יחידות מתחת ליחידות , עשרות מתחת לעשרות וכך הלאה . ( מבקשים מהתלמידים לנסות ולפתור במחברת לפי הבנתם . שואלים : כיצד פתרתם ? האם היה צורך להמיר ? מה עשיתם ? מסכמים את שלבי הפתרון במאונך : מתחילים ביחידות : צריך לחסר 3 יחידות . מכיוון שאין מספיק יחידות , ממירים עשרת אחת ב - 10 יחידות . כעת יש 5 עשרות ו - 12 יחידות – נמחק את ספרת העשרות ) 6 ( ונכתוב במקומה . 5 נמחק את ספרת היחידות ) 2 ( ונכתוב במקומה . 12 מחסרים 3 יחידות : . 12 - 3 = 9 כותבים את התוצאה במקום של היחידות מתחת לקו . ממשיכים לעשרות : מחסרים 3 עשרות ) נשים לב שלאחר ההמרה יש לנו 5 עשרות ( : . 5 - 3 = 2 כותבים את התוצאה במקום של העשרות מתחת לקו . לבסוף מחסרים מאות – צריך לחסר מאה אחת : . 5 - 1 = 4 כותבים את התוצאה במקום של המאות מתחת לקו . קיבלנו את התוצאה . 429 ג . מבקשים מהתלמידים לפתור את אותו התרגיל )__ = 562 - 133 ( בעזרת המשטחים או הדף המחיק . שואלים : במה דומה הפתרון במאונך לפתרון עם האבזרים ? במה הוא שונה ? ) בשתי דרכי הפתרון מחסרים יחידות לחוד , עשרות לחוד ומאות לחוד , וממירים עשרת אחת ב - 10 יחידות כדי לחסר 3 יחידות . בפתרון במאונך הקפדנו להתחיל מהיחידות , אחר כך העשרות ולבסוף המאות . ( בפעילויות 2 - 1 התלמידים מתרגלים תרגילי חיסור במאונך עם המרה . יש להקפיד על כך שהתלמידים יעתיקו את התרגילים במאונך באופן הנכון – יחידות מתחת ליחידות , עשרות מתחת לעשרות וכן הלאה . בפעילות , 1 לאחר פתרון כל תרגיל , בודקים אם התוצאה נכונה על ידי תרגיל חיבור מתאים , ובכך מחזקים את הקשר בין השלם לחלקים בתרגילי חיבור וחיסור . יוֹצא מן הכּלל ) עמוד 130 ( ) ראו בסוף המדריך , עמודים 164 - 159 (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר