עמוד:84

אפשר גם להציע להם לעבוד בזוגות באופן הזה : אחד התלמידים משמש כ " בנקאי " , ותפקידו להחליף כרטיסים על פי דרישה ) ולוודא שההחלפה תואמת את חוקי ההמרה ( . התלמיד האחר מייצג את התרגיל בכרטיסי המשטחים ומגיש ל " בנקאי " כרטיסים להמרה לפי הצורך . בכל תרגיל מתחלפים בתפקידים . בפעילות 4 לומדים לפתור תרגילי חיסור עם המרה אחת שבהם המחסר יכול להיות כל מספר ) כלומר לאו דווקא מספר ביחידות , בעשרות שלמות או במאות שלמות ( . מוֹשׁית הבּלּשׁית ) עמוד 124 ( ) ראו בסוף המדריך , עמודים 158 - 151 ( בפעילות 7 לומדים להתמודד עם תרגילים שבהם יש שתי המרות לא רצופות – צריך להמיר עשרת ביחידות וגם אלף במאות . בפעילות 8 מופיעים תרגילי חיבור וחיסור במעורבב . לצד טור התרגילים יש טור תוצאות , והתלמידים מתבקשים להתאים לכל תרגיל את התוצאה המתאימה . כדאי להנחות את התלמידים לחפש את התוצאה המתאימה מבלי לפתור עד הסוף , בעזרת שיקולים של אומדן . למשל בתרגיל הראשון : __ = 7 , 777 - 38 גם לאחר שנחסר 38 מ - 7 , 777 יישארו 7 אלפים ו - 7 מאות ) כי 77 גדול מ - , ) 38 ולכן ספרת האלפים וספרת המאות של התוצאה יהיו . 7 המספר המתאים היחיד הוא . 7 , 739 פעילות 9 היא פעילות אתגר הדורשת המרה , אף שאין כאן תרגיל חיסור מפורש . בפעילות זו צריך לחלק את מספר הקוביות לשני ארגזים שווה בשווה . התלמידים אינם יודעים כיצד לבצע פעולת חילוק במספרים גדולים , ולכן מגיעים לפתרון בדרך של נסייה וטעייה , תוך הסתמכות על שיקולים של אומדן ותובנה מספרית . הצעה לפעילות פתיחה מחלקים לכל זוג תלמידים המחאה שעליה רשום סכום ארבע - ספרתי ) אפשר לצלם מנספח ה בסוף המדריך , עמוד . ) 171 המשימה : חלקו ביניכם את הסכום הכתוב על ההמחאה שווה בשווה . כמה שקלים יקבל כל אחד ? תעדו את החישובים במחברות . לדוגמה :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר