עמוד:87

בפעילות 3 התלמידים נדרשים לפתור רק את התרגילים שהתוצאה שלהם גדולה מ - . 5 , 000 עבור תלמידים בינוניים וחזקים , דרישה זו מהווה מוטיבציה להערכת התוצאה לפני הפתרון ובכך מחזקת את יכולת האומדן - אם ימצאו את חמשת התרגילים המבוקשים יחסכו לעצמם עבודה . תלמידים מתקשים זקוקים לתרגול רב יותר . הם יוכלו לפתור את כל התרגילים ולאחר מכן לחפש את אלו שהתוצאה שלהם גדולה מ - . 5 , 000 הדרישה להתבונן בתוצאה לאחר הפתרון מסייעת אף היא לפיתוח תובנה מספרית וליכולת לבצע אומדן . מומלץ לדון בשיקולים שעל פיהם החליטו התלמידים אם התוצאה גדולה מ - 5 , 000 או לא . לפני הפתרון אפשר לשאול שאלות נוספות על התוצאות , לדוגמה : באילו תרגילים התוצאה תהיה מספר זוגי ? באילו תרגילים ספרת היחידות בתוצאה תהיה ? 5 בפעילות 4 התלמידים בודקים אילו מהתרגילים הם יודעים לפתור בעל - פה . התרגילים המופיעים בפעילות הם תרגילים עם המרה , אולם הם בנויים כך שאת רובם אפשר לפתור בעל - פה בדרכים שונות . כאשר פותרים תרגיל בעל - פה מתייחסים לכל מספר בשלמות , מביאים בחשבון את הגודל שלו ואת מקומו ברצף המספרים . פתרון בעל - פה מפתח את התובנה המספרית ומאפשר בקרה עצמית על התוצאה , ולכן חשוב מאוד להזכיר לתלמידים שלא בכל תרגיל יש צורך לעבור מיד לכתיבה במאונך . מומלץ לבקש מהתלמידים להסביר את אופן החישוב ולדון בדרכי הפתרון השונות שלהם . לדוגמה בסעיף ג : 2 , 008 + 2 , 008 = 4 , 016 אפשר לפתור בעל - פה בעזרת השלבים האלה : 2 , 000 + 2 , 000 = 4 , 000 , 8 + 8 = 16 . 4 , 000 + 16 = 4 , 016 בפעילויות 6 - 5 התלמידים בונים תרגילי חיבור וחיסור ממספרים נתונים בהתאם לאילוצים שונים . במשימות אלה מחזקים את התובנה המספרית : התלמידים משתמשים באומדן ובהכללות לצורך בניית התרגילים ומבצעים רפלקציה ובקרה על הצעתם באמצעות פתירת התרגיל שהציעו . בשתי הפעילויות מומלץ לדון עם התלמידים במספר האפשרויות בכל סעיף . בדיון בפעילות 5 מגיעים למסקנה : כאשר מחברים שני מספרים שספרת המאות שלהם היא , 3 ספרת המאות של התוצאה יכולה להיות 6 ) אם אין המרה של עשרות ( או 7 ) אם יש המרה של עשרות ( , ואין אפשרויות נוספות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר