עמוד:75

בפעילות 4 צריך לייצג סכומים גדולים ממאה בעזרת מטבעות של 10 שקלים ושל שקל אחד . מאחר שאי אפשר להשתמש בשטר של 100 שקלים , צריך להשתמש ב - 10 מטבעות של 10 שקלים לייצוג כל מאה . בפעילות 5 באופן דומה , צריך לייצג סכומים גדולים מ - 1 , 000 בעזרת שטרות של 100 שקלים ומטבעות של 10 שקלים ושל שקל אחד . מאחר שאין שטר של 1 , 000 שקלים , צריך להשתמש ב - 10 שטרות של 100 שקלים לייצוג כל אלף . בהוראה מבקשים להשתמש במספר הקטן ביותר של שטרות ומטבעות . דרישה זו מכוונת לייצוג מסוים , הייצוג הקרוב ביותר האפשרי לייצוג ה " יעיל " . לדוגמה , את המספר 1 , 540 ) שורה ראשונה בטבלה בפעילות 5 ( נייצג על ידי 15 מאות ) 10 מאות עבור האלף ועוד 5 מאות ( ו - 4 עשרות . בדיונים שמתחת לשתי הפעילויות דנים גם באפשרויות האחרות לתשלום ) הכוללות יותר שטרות ומטבעות ( . עמודים -109 106 הצעה לפעילות פתיחה מספרים לתלמידים : בחנות הספורט אפשר לרכוש הליכון שמחירו 1 , 420 שקלים . לקוח קנה את ההליכון ושילם עבורו במזומן בשטרות של 100 שקלים ובמטבעות של 10 שקלים ושל שקל אחד . בכמה שטרות ומטבעות מכל סוג הוא השתמש ? מבקשים מהתלמידים לכתוב את המספר במחברות שלהם ולתאר את אופן התשלום ) בציור או בכתב ( . מבקשים מהתלמידים למצוא דרכים שונות לשלם את הסכום . מומלץ להיעזר בשטרות ובמטבעות קנויים או במעבדת מה בקופה שבאופק . דיון : כמה דרכים להצגת הסכום מצאתם ? האם יש דרכים נוספות ? באיזו דרך הצגתם את מספר המטבעות והשטרות הקטן ביותר ? ) 14 שטרות של 100 ו -2 שטרות של . 10 מאחר שאין שטר של 1 , 000 אי אפשר להציג את הסכום באופן " יעיל " יותר . ( מהו מספר המטבעות או השטרות הגדול ביותר שאפשר להציג ? ) 1 , 420 מטבעות של שקל . זו כמובן אפשרות תיאורטית בלבד . ( פעילויות 6 ו - 7 עוסקות בדרכים השונות לייצוג מספר בעזרת המרכיבים העשרוניים ) יחידות , עשרות , מאות ואלפים ( . בפעילות 6 צריך לקבוע מי מהתלמידים בתמונה ייצג נכון את המספר . 217 הפעילות מסומנת ב " עם המורה " מאחר שחשוב לקיים דיון ולבקש מהתלמידים לנמק את תשובותיהם . עם זאת , כדאי לאפשר לתלמידים להתמודד עם כל הייצוגים ולקבוע מה נכון ומה לא באופן עצמאי ) לבד או בזוגות ( לפני שמקיימים את הדיון עם כולם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר