עמוד:73

הדוגמה מציגה את תהליך העבודה בלוח המחיק : . 3 מה המספר המתאים ? יצגו אותו בלוח המחיק או בכרטיסים , המירו אם צריך והשלימו את בית המספרים . מאה אחת , 15 עשרות ו 2 יחידות תחילה צובעים לפי הנתון ) מאה אחת , 15 עשרות ו - 2 יחידות ( ומשלימים בבית המספרים . כדי לדעת מה המספר המתאים , מבצעים המרה – מוחקים 10 עשרות וצובעים במקומן מאה אחת . כותבים בבית המספרים מה צבוע אחרי ההמרה . כעת קל לראות מה המספר המתאים : . 252 החל מסעיף ד התלמידים עוסקים גם בהמרת 10 מאות באלף אחד . הלוח המחיק הוא נוח מאוד לעבודה , אולם הייצוג העשרוני בו מופשט . כדאי להמליץ לתלמידים מתקשים להשתמש בכרטיסים ) בצד שעליו ציורי המשטחים ( במקום הלוח המחיק ) או בנוסף לו ( . העבודה בכרטיסי המשטחים מסורבלת יותר , אולם משמעות ההמרה ברורה יותר . כאשר מבצעים המרה ממש מרגישים את ההחלפה של דבר בדבר . אם מסתכלים על ציורי המשטחים ) אפשר לדמיין שאלה ציורים של קופסאות כדורים ( , ברור יותר מדוע ההחלפה הזו היא אפשרית . שימו לב , בית המספרים משמש לתיעוד ולתיאור העבודה בלוח המחיק או בכרטיסי המשטחים ואינו עומד בפני עצמו . לאחר פתרון של כמה סעיפים , תלמידים אחדים כבר יוכלו " לדמיין " את המשטחים ולמלא ישירות בבית המספרים . זה בסדר , כל עוד הם פותרים נכון . במקרה של טעות יש לבקש מהם לחזור ולייצג את המספר בכרטיסים ) או בלוח ( ולוודא שהם ממירים לפי הכללים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר