עמוד:68

רעיון ההמרה הוא קשה ואינו אינטואיטיבי . תלמידים רבים אינם מבינים מדוע אפשר להמיר 10 משטחים מסוג אחד במשטח אחד מסוג אחר , או שאינם בטוחים מה סוג המשטח שאליו ממירים . חשוב להקדיש זמן לביסוס ההבנה של עקרון ההמרה תוך שימוש באמצעי המחשה והקשרים שונים . נושא ההמרה בפרק מוצג תחילה ) עמודים 101 - 99 ( בעזרת סיפור מסגרת על כדורי טניס בחנות הספורט . בחנות הספורט יש רובוט בשם רובי שאורז את כדורי הטניס : כל 10 כדורים נארזים בקופסת עשרת : וכל 10 קופסאות עשרת נארזות בקופסת מאה : הסיפור על אריזות כדורי הטניס עוזר לצקת משמעות ברעיון ההמרה . דרך הסיפור ברור יותר , למשל , מדוע 10 קופסאות של 10 כדורים שקולות לארגז אחד של מאה , ומדוע אינן שקולות לכדור בודד אחד . ברור גם מדוע מספר הכדורים הכולל אינו משתנה כאשר אורזים כדורים או פותחים אריזות . לאחר העיסוק באריזות הכדורים מציגים לתלמידים את עקרונות ההמרה במפורש . התלמידים " משתחררים " מהסיפור על חנות הספורט ועובדים רק עם כרטיסי המשטחים או הלוח המחיק , ומתעדים את עבודתם בבית המספרים ) עמודים . ) 109 - 102 גם בשלב זה אפשר ורצוי להזכיר לתלמידים את סיפור האריזות ולהציע להם לדמיין שהמשטחים מייצגים אריזות כדורים , כדי לשמר את המשמעות . כמו כן , כדי לבסס את הבנת המשמעות , מומלץ להשתמש גם בלבני 10 הניתנות לפירוק ולהרכבה ולאפשר לתלמידים לבנות בפועל עשרת מיחידות , מאה מעשרות ואלף ממאות . אחרי שמבססים את עקרון ההמרה עוברים לפתרון תרגילי חיבור עם המרה בעזרת ייצוג המחוברים ותיעוד בבית המספרים ) עמודים . ) 114 - 110 לבסוף , לאחר תרגול החיבור בעזרת אבזרים , התלמידים לומדים כיצד לפתור תרגילי חיבור במאונך ) . ) 117 - 115 לימוד האלגוריתם המאונך מבוסס על העקרונות שנלמדו בעבודה עם האבזרים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר