עמוד:64

אפשר לפתור את התרגילים גם בעזרת ציור של המשטחים , למשל כך : או כך : יהיו תלמידים שידעו לפתור את התרגילים בעל - פה . תלמידים אלה כבר הפנימו את מבנה המספרים ומסוגלים לדמיין את ייצוג המספרים . אם הם פותרים נכון , אין לחייב אותם לעבוד עם אמצעי ההמחשה . חשוב להימנע מהקניית שיטות טכניות לפתרון שאינן מבוססות על הבנה . תוצאות התרגילים מופיעות ) לא לפי הסדר ( על בועות הסבון ומשמשות לבדיקה . תלמידים מתקדמים יכולים לנסות ולהתאים את התוצאות המופיעות על בועות הסבון לתרגילים מבלי לפתור אותם , ולאחר מכן לפתור ולבדוק אם צדקו . בפעילות 13 מופיעים תרגילי חיסור וחיבור ללא המרה , והתלמידים מתבקשים לפתור רק את ארבעת התרגילים שהתוצאה שלהם גדולה מ - . 4 , 000 התלמידים צריכים להפעיל שיקול דעת ואסטרטגיות אומדן למציאת התרגילים שעליהם לפתור כדי לחסוך מעצמם עבודה מיותרת . אם אין הם בטוחים לגבי תרגיל מסוים הם יכולים כמובן לפתור אותו ולבדוק . בפעילות 14 מופיעות משוואות שבהן יש שלם ) סכום ( ושלושה חלקים ) מחוברים ( . השלם ואחד החלקים נתונים ואילו שני החלקים האחרים משלימים לעשרת , למאה או לאלף . בעמודים הקודמים התלמידים כבר פתרו משוואות שבהן אחד החלקים הוא 100 , 10 , 1 או 1 , 000 ויכולים להיעזר בידע זה . אפשר להדריך את התלמידים להחליט תחילה כמה שווים שני החלקים החסרים יחד , ואז להציג מספר זה כסכום בשתי דרכים שונות . לדוגמה בסעיף א : 1 , 700 + 100 = 1 , 800 כדי להשלים את המשוואה 1 , 700 + __ + __ = 1 , 800 בדרכים שונות , צריך להציג את 100 כסכום של שני מספרים . לדוגמה : 1 , 700 + 10 + 90 = 1 , 800 1 , 700 + 20 + 80 = 1 , 800 1 , 700 + 35 + 65 = 1 , 800 מומלץ לעודד תלמידים להציע עוד פתרונות ולכתוב על הלוח הצעות שונות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר