עמוד:54

החשיבות של הכרת דרכים שונות לייצוג מספרים תבוא לידי ביטוי בפרק זה כאשר יעסקו התלמידים בפתרון תרגילי חיבור ותרגילי חיסור עם המרה . ביחידות א - ד בפרק זה ילמדו התלמידים לפתור תרגילים בתחום ה - . 10 , 000 ביחידה א ילמדו תרגילים ללא המרה . לפתרון תרגילים ללא המרה הם ייעזרו בכרטיסי המשטחים או בדף המחיק , בדומה לעבודה בפרק הקודם שבו עסקו בתרגילים ללא המרה בתחום ה - . 1 , 000 ביחידות ב ו - ג יכירו התלמידים את עקרונות ההמרה וילמדו לפתור תרגילים עם המרה בעזרת ייצוג עשרוני של המספרים ) באמצעות כרטיסי המשטחים או הדף המחיק ( . כאשר התלמידים שולטים במבנה העשרוני , מבינים את רעיון ההמרה וכבר התנסו בפתרון תרגילים עם המרה בעזרת אמצעי המחשה , הם לומדים את דרך הפתרון במאונך . למידת האלגוריתם מבוססת על הבנת המבנה העשרוני . השימוש באלגוריתמים יכול להיות מועיל ומתאים לפתרון כל תרגילי החיבור והחיסור , אך במקרים רבים נוח יותר לפתור בדרכים אחרות . מומלץ לעודד את התלמידים לפתור בדרכים אחרות כשהדבר מתאפשר , להפעיל שיקול דעת ולא להשתמש באלגוריתם בצורה עיוורת . כמו כן , חשוב שהתלמידים יפעילו בקרה על התשובות שקיבלו ) למשל באמצעות אומדן של התוצאה הצפויה ( . בתרגילים עם המרה יש שוני בין דרך הפתרון של תרגילי חיבור לדרך הפתרון של תרגילי חיסור , ולכן הם נלמדים בנפרד . ביחידה ב עוסקים בתרגילי חיבור , ואילו ביחידה ג עוסקים בתרגילי חיסור . ביחידה ד ישתמשו התלמידים בישר המספרים הריק כדי לפתור תרגילים עם המרה בתחום הרבבה . פתרון תרגילים על ישר המספרים מתבסס על היכרות עם רצף המספרים . השימוש בישר מספרים לפתרון תרגילים מאפשר גמישות רבה בפתרון תרגילים , מפתח תובנה מספרית ומכין לפתרון תרגילים בעל - פה . ביחידה ה עוסקים בעיגול מספרים ואומדן . עיגול מספרים מקנה תחושה של גודל המספר ושל מקומו בקבוצת המספרים . לעיגול מספרים יש היבט שימושי : הצגת מספרים מעוגלים ) בדרגת דיוק מסוימת ( כשאין טעם בתשובה מדויקת יותר . לדוגמה , אם גובהו המדויק של בניין הוא 1 , 122 ס " מ , די אם נאמר כי גובה הבניין הוא כ - 11 מטר . עיגול מספרים הוא מיומנות הכרחית לביצוע אומדן . האומדן חשוב לכל שלבי לימוד האריתמטיקה ויש לו כמה היבטים שימושיים : . 1 האומדן חשוב לצורך בקרה ) חלקית ( על תשובות . הכוונה היא לבקרת הסבירות של תוצאה שהתקבלה . למשל , כשפותרים תרגיל במחשבון , קורה שמקישים בטעות על המקש הלא נכון ומתקבלת תוצאה שגויה , והאומדן מסייע לגלות שהתוצאה אינה הגיונית . . 2 האומדן חשוב במקרים שבהם לא נדרשת תשובה מדויקת ואין טעם להתייגע בחישובה , או כאשר אי אפשר לקבל תשובה מדויקת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר