עמוד:35

סעיפים יב ו - יג שונים מהסעיפים הקודמים בכך שאפשר להשתמש בהם בשני סוגים של קופסאות . דוגמאות לפתרונות אפשריים בסעיף יג : יג רותי קנתה 65 עוגיות בקפסאות משני סוגים . מה היא קנתה ? כתבו שלוש אפשרויות שונות . ) זכרו , בחנות יש קפסאות של 15 , 20 , 25 ו 5 עוגיות . ( 25 2 קפסאות של עוגיות 5 3 ו קפסאות של עוגיות . 25 2 15 1 קפסאות של עוגיות ו קפסאות של עוגיות . 20 3 קפסאות של עוגיות 5 1 ו קפסאות של עוגיות . עם תלמידים מתקדמים אפשר לעסוק בדרכים שיטתיות למציאת כל האפשרויות . עמודים -47 41 בפעילות 13 אפשר להציע לתלמידים המתקשים בפתרון המשוואות להיעזר בסיפור של קופסאות העוגיות . דוגמאות : כדי לפתור את המשוואה בסעיף ב 20 × __ = 120 אפשר לחשוב על אריזת 120 עוגיות בקופסאות של 20 עוגיות . לעומת זאת , כדי לפתור את המשוואה בסעיף ג 3 × __ = 75 נוח יותר לחשוב על אריזת 75 עוגיות בשלוש קופסאות שוות ) התלמידים כבר תרגלו את כפולות , 25 ויש להניח שיגיעו לקופסת 25 עוגיות . אם לא , אפשר להציע להם לעיין בעמודים הקודמים של הפרק ולהיעזר בהם ( . בפעילויות 26 - 15 עוסקים בתרגילי כפל וחילוק שאם פותרים אותם בעזרת חיבור חוזר אין בהם המרה או שיש בהם המרה " קלה " , וכן בתרגילי חילוק שאפשר " לדמיין אותם בראש " במשמעות של חלוקה לחלקים שווים או במשמעות של חילוק להכלה . מטרתנו היא שבצורה אינטואיטיבית , בהתאם למספרים שבתרגיל , התלמידים יבחרו לתת " תפקיד נוח " לגורמים בתרגיל . דוגמה בתרגיל כפל : בתרגיל __ = 25 × 4 נוח להתייחס לגורם 4 כמספר הקבוצות ולגורם 25 כגודל של כל אחת מהקבוצות , ולפתור כך : . 25 × 4 = 25 + 25 + 25 + 25 = 100 דוגמאות בתרגילי חילוק : בתרגיל __ = 120 : 40 נוח להתייחס לגורם 40 הנתון כאל הגודל של כל קבוצה , ולפתור כך : 40 + 40 + 40 = 120 ולכן ; 120 : 40 = 3 ובתרגיל __ = : 4 200 נוח להתייחס לגורם הנתון 4 כאל מספר הקבוצות . אפשר למשל לחשוב על 200 לחלק לשתי קבוצות של , 100 ואחר כך לחלק שוב לשתי קבוצות ולקבל 4 קבוצות של 50 ולכן : . 200 : 4 = 50 הערה : " נוחות " היא עניין סובייקטיבי , ויש תרגילים ששני אנשים בעלי תובנה מספרית יפתרו בדרכים שונות . עם זאת , בפעילויות אלה בחרנו בתרגילים שרוב הפותרים ייתנו לגורמים שבהם את אותו התפקיד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר