עמוד:4

מבוא לפרק רצף ההוראה של פתרון בעיות מילוליות ב " שבילים פלוס " בכיתות א - ג : בעיות חיבוריות ) כיתה א , ספר – ) 2 בפרק זה התלמידים עוסקים לראשונה בפתרון בעיות מילוליות . בפרקים הקודמים הם עסקו בסיפורים מצוירים ובהתאמת תרגיל מתמטי למצב מציאותי , ואילו בפרק זה הם עוסקים בניתוח של טקסטים . הבעיות בפרק הן בעלות מבנה חיבורי – בעיות שפותרים בעזרת תרגיל חיבור או תרגיל חיסור . הדגש העיקרי בפרק הוא על זיהוי תפקידיהן של הקבוצות המתוארות בטקסט ) שלם וחלקים ( ושימוש בתבנית " חלק - חלק-שלם " לפתרון הבעיות . בעיות חיבוריות ) כיתה ב , ספר – ) 4 בפרק זה התלמידים ממשיכים ללמוד לפתור בעיות מילוליות בעלות מבנה חיבורי , אך רמת הקושי גבוהה יותר מבכיתה א . בפרק זה יש בעיות המתארות קבוצות שמתקיימים ביניהן יחסי הכלה ) בעיות איסוף ( ובעיות המתארות פעילויות שיש בהן תהליכים של הוספה או של הפחתה . בעיות השוואה חיבוריות ) כיתה ב , ספר – ) 6 בפרק זה התלמידים לומדים לראשונה בעיות בעלות מבנה חיבורי מסוג בעיות השוואה . בעיות אלה עוסקות בהשוואה כמותית בין שתי קבוצות על ידי תיאור ההפרש ביניהן . בעיות כפליות ) כיתה ב , ספר – ) 6 בפרק זה התלמידים פותרים לראשונה בעיות מילוליות בעלות מבנה כפלי – בעיות שפותרים בעזרת תרגיל כפל או תרגיל חילוק ושימוש בתבנית " גורמים ומכפלה " . בעיות חד - שלביות ) כיתה ג , ספר - ) 8 זהו הפרק הראשון בנושא בעיות מילוליות בכיתה ג . בפרק זה התלמידים עוסקים בבעיות שלפתרונן נדרשת פעולת חשבון אחת בלבד . בכיתות א ו - ב נחשפו התלמידים לשני סוגי בעיות מילוליות : בעיות חיבוריות , שלפתרונן דרושים תרגילי חיבור או חיסור , ובעיות כפליות , שלפתרונן דרושים תרגילי כפל או חילוק . בפרק זה התלמידים נחשפים לראשונה לשני הסוגים יחדיו ונדרשים להכריע עבור כל בעיה באיזה סוג מדובר . בעיות השוואה כפליות ) כיתה ג , ספר - ) 8 אחרי שבכיתה ב למדו התלמידים את הנושא " בעיות השוואה חיבוריות " , בפרק הזה הם עוסקים בסוג חדש של בעיות השוואה - בעיות השוואה כפליות . במקביל הם ממשיכים לפתור בעיות השוואה חיבוריות בדגש על הבעיות הקשות מסוג זה . בעיות דו - שלביות ) כיתה ג , ספר - ) 9 בפרק זה התלמידים נחשפים בפעם הראשונה לבעיות מילוליות דו - שלביות - בעיות שלפתרונן נדרשות שתי פעולות חשבון ולא פעולה אחת כפי שהיה בכל פרקי הבעיות המילוליות הקודמים . על פי המלצת תכנית הלימודים , יש להקדיש כ - 9 שעות לנושא זה . מטרת העיסוק בבעיות מילוליות במתמטיקה היא לפתח את היכולת של התלמידים להשתמש בכלים מתמטיים שהם רכשו לפתרון בעיות העולות בסביבתם . הבעיות המילוליות מנוסחות בשפה טבעית , ולפיכך הן עשירות כעושר השפה . עם זאת , לאותו מבנה מתמטי יכולים להתאים ניסוחים שונים . התלמידים נדרשים אפוא לעבד את הטקסט הנתון ולנתח אותו כך שיוכלו להשתמש בכלים מתמטיים למציאת מרכיבים כמותיים שלא נתונים במפורש בגוף הטקסט .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר