עמוד:147

להוביל לשינוי חיובי , בעיקר מאז הבחירות לנשיאות ב - , 1997 כאשר ח ' תאמי עלה לשלטון . תחת הנהגתו המדינית ( לצד המנהיגות הדתית ) מופנים יותר מאמצים לפיתוח כלכלי מאשר לייצוא רעיונות המהפכה האסלאמית . מאז נבחר ח ' תאמי לנשיא , מתרבים הסימנים שאירן נוקטת גישה סובלנית יותר להגדרת המדינה המוסלמית ומתרחקת מן הניסיון לאלץ אומות אחרות לקבל את התפיסה של שלטון דתי ומנהגים חברתיים מדכאים ומיושנים . עם זאת אי אפשר לשלול תגובה שמרנית או קיצונית באירן , שתביא לדיכוי מגמות הרפורמה , אותן מבקשים לקדם בפוליטיקה ובחברה . כישלון כלכלי עלול להפוך לתירוץ לתוקפנות , וכמוהו גם הצורך להצדיק את הרודנות והדיכוי . הסכנה הטמונה בעליית כוחם של השמרנים גוברת לנוכח חשיבותה האסטרטגית הרבה של אירן . משרד האנרגיה האמריקני מעריך , שבאירן נמצאים כ - % 9 ממאגרי הנפט בעולם . גורם זה גם מעריך שאירן תמשיך לייצר % 5 מהייצור העולמי בשנים . 2000 - 1997 לאירן יש השפעה גם על פיתוח משאבי האנרגיה באזור הים הכספי ובמרכז אסיה . אירן רואה את עצמה כנתיב מעבר טבעי לנפט וגז המיוצאים לשוקי העולם ממדינות מרכז אסיה שאין להן מוצא אל הים . עירק עירק סובלת ממצוקות רבות , כלכליות ופוליטיות , על אף משאבי הנפט האדירים האצורים באדמתה וחרף הפוטנציאל הרב של משאבים לפיתוח . משאבי הנפט בתחומה ( מעט יותר מאשר באירן אך הרבה פחות מאשר בערב הסעודית ) הופכים אותה לאחת מיצרניות הנפט החשובות בעולם . בשלהי שנות ה - 70 תפוקת הנפט בעירק הגיעה לשיא - 3 מיליון חביות ביום . אך מראשית שנות ה - , 80 מימוש הפוטנציאל מתעכב בשל המלחמות שניהלה עם אירן , ואחר כך עם כווית . בשנת 1980 הגיעו ההכנסות מהנפט לשיא - 43 . 6 מיליארד דולר ( לפי ערכי דולר של שנת 1990 ) וירדו לכ - 8 מיליארד , או אף פחות מזה , בזמן המלחמה עם אירן . לאחר שעירק פלשה לכווית , ולאחר המאבק הצבאי שהתחולל נגדה , הוטלו עליה סנקציות . * אלה כללו הגבלות על סחר בנפט ופיקוח קפדני על היבוא . צעדים אלה הותירו את עירק מבודדת מבחינה פוליטית ומוחלשת מבחינה כלכלית . תפוקת הנפט ירדה ל - 0 . 6 מיליון חביות ביום ( זהו נתון רשמי אך ייתכן שאינו מהימן ) וההכנסות בהתאמה לכך . הסדר שקבע האו " ם - " נפט תמורת מזון " - אפשר לעירק לשוב ולייצא . בשנת 1998 הופקו 2 מיליון חביות ביום וההכנסות מהנפט בשנה זו היו 4 . 9 מיליארד דולר . ** כל עוד השלטון הנוכחי בעירק נותר במקומו , יש סיכוי קלוש שיחולו שינויים מהותיים , הן בכלכלת המדינה והן במידת תוקפנותה . מאז הוכרזה הפסקת האש , בתחילת , 1991 שוקם הצבא העירקי ובמידה רבה חזרה אליו יכולתו מלפני המלחמה . עירק ממשיכה לפתח כלי נשק ובכלל זה נשק להשמדה המונית וטילים . בעיני גורמים שונים עירק מסכנת את אספקת הנפט העולמית . עיינו בתרשימים המציגים את נתוני הפקת הנפט וצריכת הנפט בין השנים , 2000 - 1980 וערכו השוואה בין המדינות ערב הסעודית , אירן ועירק . * מאז 1990 כופה האו " ם על עירק סנקציות על הסחר ( ייבוא וייצוא ) שהיא מקיימת . על פי החלטת האו " ם מדצמבר , 1996 עירק רשאית לייצא כמות מוגבלת של נפט ( בשווי של 4 מיליארד דולר ) , ובסכום שהיא מרוויחה מייצוא זה היא רשאית לרכוש מוצרי מזון ותרופות ולממן צרכים הומניטריים . ב - 1999 הועלתה מכסת הייצוא , ומעריכים , שבשנים שלאחר מכן הגיעה מכסת הייצוא לכמות שיוצאה לפני מלחמת המפרץ . נוסף על הסנקציות שהוטלו על הסחר - מוטלות על עירק מגבלות על פיתוח נשק להשמדה המונית . עד , 1998 נעשתה אכיפת ההגבלות על ידי פקחים ששהו בתחומה , ואחר גורשו . על פי ההערכות הרווחות , עם גירושם האיצה עירק את פיתוח אמצעי הלחימה . ** מעריכים שההכנסות בשנת 2002 יהיו 12 . 5 מיליארד דולר . תרשים : 4 הפקה וצריכה של נפט בעירק , -2000 1980

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר