עמוד:128

הזרים . הייבוא המתמיד של עובדים מבחוץ והריבוי הטבעי הגבוה מעודדים את ההשקעות בתחום הדיור ומרחיבים את העיר עוד יותר . ( העובדים הזרים הם כ - % 60 מכלל התושבים באל - עין . ) גובה בתי המגורים מוגבל לשתי קומות והמבנה תופס חלק קטן מהמגרש * , בדרך כלל לא יותר מ - % . 20 הבית ממוקם בדרך כלל במרכז המגרש וכך מתאפשרים " 4 כיווני אוויר " . השלטונות ממליצים על מגרשים מרובעים , כדי להקל על המדידות ולהבטיח שוויון חברתי בין מקבלי החלקות . תכנון עירוני , עיצוב עירוני ואדריכלות המחלקה לתכנון עירוני היא הגוף המאשר את תוכניות הבנייה של מיזמים פרטיים . הצעות של מיזמי בנייה עירוניים מוגשות לאישור לוועדת המיזמים באבו דאבי . מיזמים שאושרו נבנים על פי תכנון ועיצוב אדריכלי שזכה בתחרות בינלאומית , ולעתים קרובות מתקבלים אישורים למבנים שהסגנון האדריכלי שלהם מוחצן ועיצובם ראוותני . האתרים נבחרים בלי להתחשב בערך הכלכלי של הקרקע ובפוטנציאל הכלכלי של האתר ובלי להתחשב במיקומו - במרכז העיר או בשוליה . המחלקה לתכנון עירוני ממליצה בדרך כלל על בנייה בסגנון ערבי - מוסלמי , ואכן ניכרים בבניינים יסודות מסורתיים - עיטורים בחזיתות המבנים , אכסדרות , כיפות , חצרות פנימיות וערבסקות . לעומת זאת , מזניחים בדרך כלל מרכיבים הקשורים להתאמה לאקלים , לשמירה על הפרטיות ולשימוש הגיוני במרחב . על חוסר ההתאמה לתנאי הסביבה מתגברים באמצעות מערכות מיזוג אוויר רבות עוצמה , מערכות השקיה ובעזרת עובדים רבים שמתחזקים את הבניין ואת הגינות . מיזמים רחבי הקף מאושרים לעתים בלי שתיבדק השפעתם על העיר והאזור . לדוגמה , 2 מיזמי בנייה בשולי העיר שאושרו לאחרונה : הראשון הוא הכביש החדש שיחבר את נמל התעופה ל " שער המזרחי " של העיר . מיקומו של הכביש מעבר לגבולות הטבעיים של העיר יגרור את הפיתוח העירוני צפונה . והשני : עיר פועלים חדשה שתוקם כ - 10 קילומטרים מדרום למרכז העיר . עיר זו תהיה מופרדת משולי העיר הקיימת על ידי שטח רחב ידיים שאינו מפותח . העיר החדשה אמורה להיות שטח מגורים לפועלים בעלי הכנסות נמוכות , ולכן תהפוך לעיר שינה שקיומה תלוי במרכז העיר ובאזור התעשייה . בטווח הארוך , זרימת התנועה הלוך ושוב מדי יום תגרום להתפשטות העיר דרומה . פרדוקס הפיתוח ממשלת אבו דאבי הצליחה ב - 30 השנים האחרונות ליצור מרכז עירוני חדש , אך קצב הצמיחה הנוכחי של העיר אל - עין מעמיד דרישות חברתיות - כלכליות חדשות שעלולות לסכן את המשך קיומו של המגזר הכפרי באזור . כך , למשל , צריכת המים באזור הולכת וגדלה בגלל מערכות ההשקיה והגידול העירוני . צריכה כזו משפיעה על מאזן המים באזור וגורמת למחסור במים ולעליית המליחות של המים . יבוא של מים מותפלים לצורכי השקיה לאזורים החקלאיים אינו מעשי . אם נוסיף לזה את העלות הגבוהה של הדישון ( שנדרש בגלל האדמה החולית והאקלים הקשה ) וייבוא עובדים מבחוץ , הרי שמחיר היבולים יעלה הרבה יותר ממחירי התוצרת החקלאית המיובאת כיום ממדינות שכנות . הדבר יאלץ את האוכלוסייה הכפרית באזור לזנוח את החקלאות . כלכלת העיר , שלא כמו כלכלת היישובים הכפריים , היא כלכלה מגוונת , וסוגי התעסוקה בה מרובים . אמנם % 37 מכוח העבודה הכולל בעיר מועסקים במגזר הממשלתי ובשוק הנפט , אך לצדם הולכים ומתפתחים תחומי ההשכלה הגבוהה , הבריאות , השירותים העסקיים , המסחר והתיירות . ברור שהמשך צמיחתה של אל - עין ייצור מצבי דחיפה ומשיכה באזור . האם במצב כזה יישמר האיזון המרחבי באזור אל - עין ? * גודל המגרשים באזורי המגורים נע בין 60 מ ' 60 x מ ' ( יותר מ - 3 וחצי דונמים ) , לבין 90 מ ' 90 x מ ' , לפי גודל המשפחה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר