עמוד:89

מדינות ערב סובלות מבריחת מוחות אדירה , שרק בשנים האחרונות מנסים לבולמה . את שובם של המומחים מנסים לעודד בעזרת הטבות כלכליות , כפטור ממסים או מתן חלקות קרקע לבניית בתים . אך לא מוקמים מרחבי ידע חדשים ולא מוקצה עוד כסף לתחום המחקר . " אצלנו נותנים פרסים למי שיודע לצטט היטב את הקוראן , " אומר סופר מצרי . " מי שיודע משהו על פיסיקה או מחשבים ממתין בתור ללשכת העבודה , עד שיקבל משרה ממשלתית שתאפשר לו להתפרנס מבטלה או לנהוג במונית . " " אנחנו אוהבים לתלות את תעודות הגמר של ילדינו על הקירות , " אומר איש רוח ירדני . " התעודות האלה מאשרות שאנחנו הורים טובים , אבל אלה רק פיסות נייר . במדינות מפותחות התעודה היא רק התחלת הדרך . אצלנו היא השיא , רכש שהשגנו באמצעות הילד . זאת תפישת חינוך פרטנית , כלכלית , ולא תפישה לאומית , שלפיה החינוך הוא יסוד של קידמה חברתית וכלכלית . כשהממשלות דואגות לפרנסה , בשביל מה צריך גם חינוך ? " הוא שואל בלעג מר . אחד הממצאים החמורים בדו " ח האו " ם קובע , כי כמות הספרים המתורגמים לערבית דלה בהשוואה למדינות מערביות . כך , למשל , מתורגמים כ - 330 ספרים לשנה בכל מדינות ערב , כחמישית ממספר הספרים המתורגמים ביוון בלבד . דו " ח האו " ם , עמוס טבלאות השוואתיות , מעמיד את מדינות ערב בין המפגרות בתחום החינוך היסודי , התיכוני והגבוה , אך הוא זכה רק לתגובות מעטות בעיתונות הערבית . הפובליציסט דאוד אל - שריאן כתב את אחת החריפות שבהן , בעיתון " אל - חיאת " שיוצא לאור בלונדון . " הדו " ח מצביע על כך שהכיבוש הישראלי היה גורם מדרבן לביצוע שגיאות איומות בדרך ניהול המשאבים . היה זה תירוץ , כדי לשבש את תוכניות הפיתוח ולבלבל את סדר העדיפויות הלאומיות . הפיתוח האנושי והכלכלי הומר בזה הצבאי . יותר מכך , הכיבוש הישראלי שימש ברוב מדינות ערב תירוץ , שהתיר את הדיכוי והעדרה של הדמוקרטיה , בתואנה שיש לגייס את העם , לאחד את השורות ולהגן על הביטחון הלאומי ... התמונה הקשה הזאת ( שמתאר הדו " ח ) , אין לה זכר בכלי התקשורת הערביים . להיפך . כל מדינות ערב מספרות בכלי התקשורת שלהן על הישגים אדירים בתחום הפיתוח והדמוקרטיה , זכויות האדם והדברת הבערות . זאת אף על פי שהכנסתו של הפרט ירדה לרמה הנמוכה ביותר בעולם ב - 20 השנים האחרונות , מחצית מהנשים אינן יודעות קרוא וכתוב , ומספר הילדים הערבים שאינם הולכים לבית ספר הוא 10 מיליון . אשר לדמוקרטיה , די בכך שהיא לא צנחה אל מתחת ל - % " . 99 " הדו " ח הזה לא היה נחוץ לנו , " אומר איש רוח מצרי . "הוא מכיל רק נתונים מדויקים של מציאות , שאנחנו מכירים כבר שנים . " כמה ימים לפני פרסום הדו " ח , ביקרנו במסגד אל - אזהר , הצמוד לאוניברסיטת אל - אזהר . במקום לומדים כ - 20 אלף תלמידים מכל מדינות ערב . חלקם ישנים על השטיחים אחרי יום לימודים ארוך , בהכנה לבחינות . " הנה הדור הבא של הנאורות שלנו , " אמר איש הרוח . " אלה האנשים שמוערכים בעולם הערבי . הם יידעו את הקוראן בעל פה ואת כל הפרשנויות . הם יעמדו בקו החזית כדי להגן עלינו מפני ההשפעה המערבית והטכנולוגיה . על כך גם יקבלו פרסים . " מתוך : עיתון " הארץ " , 12 ביולי 2002 אוניברסיטת אל -אזהר שוכנת בעיר העתיקה של קהיר AE ראשיתה במאה ה - , 10 והיא כנראה האוניברסיטה הקדומה בעולם AE באוניברסיטה מחלקות שונות , והחשובות בהן עוסקות בלימודי דת האסלאם AE רוב הלומדים במחלקות אלה מכשירים את עצמם למלא תפקידים כגון : דיינים , מטיפים במסגדים ועוד

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר