עמוד:62

הזאת סיכמה התנועה הלאומית הכורדית במשפט : " דמוקרטיה לכל העירקים ואוטונומיה לכורדים . " צבא השחרור הסודני ( מורכב ברובו מתושבי דרום המדינה ) אימץ סיסמה דומה : " דמוקרטיה לכל סודן ופדרליזם לדרום . " אמנם בעולם הערבי היו כמה עימותים אתניים אלימים חמורים וממושכים , אבל היו גם עימותים אתניים שטיפלו בהם טוב יותר או שמנעו אותם לגמרי . גם כאן היה שילוב של שיתוף פוליטי עם ביזור או עם פדרליזם . חשוב לציין מה שקרה לברברים במרוקו ובאלג ' יריה : בשתי המדינות הברברים הם מיעוט לשוני ותרבותי , ומספרם היחסי באוכלוסייה דומה - % . 35 % - 25 הברברים הם מוסלמים סונים , ונחשבים לחלק מהותי ובלתי נפרד מארצות המגרב מאז המאה ה - 7 לספירה . בעת החדשה הם היו כפופים לשלטון הצרפתי הקולוניאלי , ונאבקו למען עצמאות מדינותיהם - מרוקו בשנות ה - 50 ואלג 'יריה בשנות ה - . 60 בעשור שאחרי קבלת העצמאות פיתחו הברברים בשתי המדינות שאיפות תרבותיות משלהם , כקבוצה נפרדת . מלך מרוקו התחשב בשאיפות האלה , ואילו המפלגה השלטת באלג ' יריה , ה - , ( Front de Liberation National ) FLN דיכאה אותן . בשנות ה - 90 נראה שהברברים במרוקו משולבים יותר בפוליטיקה של מדינתם מאחיהם שבאלג ' יריה . הברברים באלג ' יריה מעוררים שוב ושוב את דרישתם להכרה תרבותית . סכנת התוקפנות והלוחמנות האסלאמית עם הנטייה ל " יתר ערביזציה " גורמת לכך שגם דרישתם של הברברים באלג 'יריה להכרה בתרבותם הפכה למחאה פוליטית תוקפנית . בזמן כתיבת המאמר הזה ( , ( 1996 המדינה האלג ' ירית נתונה ללחצים הן של קבוצות תוקפניות ברבריות והן של קבוצות אסלאמיות . וכך , בעוד מרוקו פונה לעבר דמוקרטיזציה יציבה תוך שיתוף הערבים והברברים , מובילה התוקפנות והלוחמנות של כמה קבוצות ערביות וברבריות להתפרקותה של אלג ' יריה . המסקנה היא אחת : בימינו , במדינות שיש בהן מגוון אתני , חייב להיות גם פלורליזם פוליטי . מדוע המחבר מניח שקיום פדרציה במדינות שיש בהם קבוצות אתניות רבות הוא הפתרון ? נזיר קופטי מעיין בספר במנזר במצרים ילדים כורדים בצפון עירק AE ברקע - מסוקים המובילים מזון וציוד , במסגרת מבצע של עזרה לפליטים כורדים , שיזמו כוחות בינלאומיים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר