עמוד:223

ששמו ב וֹ קא , וזה אכן מסכים ש " דבר כזה עוד לא נשמע " ורומז שהנושא יידון באסיפה הקרובה . המאבק הצודק של קבוצת התלמידים בכנופיית הגן הבוטני , בעלי האגרוף הממררים את חייהם , מניע את עלילת הספר . העלילה סובבת את המגרש שנערי רחוב פאל התייחסו אליו כאילו היה הטריטוריה " שלהם " . שם התאספו ושיחקו במשחקי מלחמה . הם בחרו לעצמם מנהיג - ב וֹ קא השקול , הנבון - וכל האחרים למעט אחד היו קצינים שפיקדו - במיטב גינוני הטקס - על חייל פשוט אחד . בעבור החבורה הזו היו המגרש ( ה " גרונד " בלשון הספר ) וחצר המנסרה הצמודה למגרש עולם ומלואו ; " לעולם לא תדעו מהו מגרש ריק לנער בן - בודפשט . זו השפלה שלו , ארץ המישור שלו , הערבה הגדולה שלו . בשבילו זהו אין - סוף האופקים , החופש עצמו [ ... ] מקום מקסים יותר או אינדיאני יותר מזה לא יכולנו להעלות בדמיוננו . המגרש ברחוב פאל היה אדמת - מישור יפה , והוא שייצג את ערבות אמריקה , ואילו סוורי העצים ( ערימות עצים ) מאחורי המגרש היו כל היתר : העיר , היער , מצוקי סלע - לפי המינוי שניתן להם באותו יום " ( עמ ' . ( 19 – 18 על ההיבט הערכי בספר המוקד הערכי - מוסרי של הסיפור הוא הנאמנות והבגידה ; נאמנותו של נמצ ' ק , הקטן והחלש שבנערי רחוב פאול , ומסירותו לחבריו ולעניינם המשותף , ולעומתן הבגידה של גריב ומעילתו באמון חבריו ; גריב , שלא השלים עם מנהיגותו של ב וֹ קא , הצטרף לכנופייתו של פרי אץ ' , הסגיר את סודותיהם של חבריו - לשעבר ועשה ככל יכולתו לסייע לבריונים אדומי החולצות להשתלט על המגרש ולהפוך אותו למעוזם . גיבורו של הסיפור הוא ללא ספק הקטן שבנערי רחוב פאל , הבלונדיני הקטן - נמצ ' ק , שנאמר עליו " נמצ ' ק היה אצל כולם אוויר , לא הוסיף ולא גרע , כמו אחד בכפל ובחילוק " ( עמ ' . ( 15 כמו כל הדמויות שיש להן תפקיד משמעותי בעלילה , גם דמותו של נמצ ' ק היא עגולה - אפשר להצביע על מעלותיה של הדמות , על חולשותיה ועל חסרונותיה והיא עוברת שינוי במהלך הסיפור . נמצ ' ק היה ילד רגיש וחסר ביטחון , אך אכפתי . מודע לחסרונותיו , היה גאה בהשתייכותו לחבורה , העריץ ואהב את המנהיג ב וֹ קא , מילא בנאמנות את כל שהטילו עליו ה " קצינים " וחלם שיום יבוא וגם הוא יועלה לדרגת קצין . הוא נשא בענווה את הכינויים שדבקו בו – " חלשלוש " , " עכברוש " , " בכיין " - ואת החרפה שהעטו עליו חבריו ב " אגודת השפכטל " . הצעות למורה כדאי להפנות את תשומת לבם של התלמידים לדרך שבה בנה מולנאר את דמותו של "הבלונדיני הקטן " ; ההתעצמות הרגשית - התנהגותית שלו מתוארת לצד היחלשותו הגופנית עד סופו הטראגי . פחדנותו מתוארת בתחילת הסיפור , כשמנהיג אדומי החולצות מלגלג עליו במילים " אל תפחד , נמצ ' ק ! " ( עמ ' 22 ) ואחר כך מתוארת בכיינותו ( . ( 27 בהמשך מתוארת השפעתו של ב וֹ קא על נמצ ' ק ( 28 ) ושאיפתו של הילד הקטן להצטיין על אף תכונותיו ( . ( 33 לאחר שברון לבו של נמצ ' ק בגלל 109 מילה גרמנית שפירושה מגרש , קרקע . 110 כדאי להסביר לתלמידים שהילדים בסיפור מופיעים בשמות המשפחה שלהם , כפי שהיה נהוג בבתי הספר באותה תקופה . נמצ 'ק הוא ארנו נמנצ ' ק ; ב וֹ קא הוא יאנוש ב וֹ קא .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר