עמוד:118

פעילות 2 אם הפעילות קשה לחלק מהתלמידים אפשר לערוך אותה במליאה . במקום הפעילות המוצעת כאן אפשר לקרוא את הקטע , להסביר ביחד מה ניתן להבין ממנו , לרשום שניים - שלושה צירופים שהתלמידים לא הבינו ולהמשיך לקרוא . הסיפור " משפט הביצה " הוא סיפור עם הקיים בגרסאות שונות בשפות שונות , וגם בגרסאות שונות בעברית . המעוניינים יכולים לקרוא נוסח שונה באתר כותר . פעילות 6 כוונת הפעילות כאן כפולה – מחד , לעבד את הקטע שקראו עד כה , ולוודא שהתלמידים " צלחו" אותו למרות הקושי ; ומאידך , לחשוב קדימה – לעורר את הסקרנות והמוטיבציה להמשיך לקרוא את הסיפור או להאזין לו . פעילות 7 ייתכן שלחלק מהתלמידים יהיה קשה לשאת בקריאה רצופה עד תום הסיפור , ולכן אנו ממליצים למורה להציע לתלמידים הזקוקים לכך עוד " עצירה בדרך " ( אפשר לפני המפגש של שלמה עם אביו ) . פעילויות 10 – 8 אחרי שהתלמידים סיימו את קריאת הסיפור , הפעילויות הללו נועדו לברר בדרכים שונות שהסיפור הובן – גם באמצעות דרכי תיאור וסיכום שונות של הסיפור כולו , וגם ע " י בירור ההבנה של התחבולה ששלמה מציע לבעל החוב , כיוון שהיא בעינינו מרכזית וחשובה להבנת הסיפור . מלך תימן ויועצו היהודי את המבנה הכללי של הסיפור אפשר לזהות בסיפורי עם יהודיים רבים ששורשיהם באירופה , באסיה ובצפון אפריקה . חוזרות בהם דמותו של היהודי המקורב למלך ודמויות השרים או היועצים החפצים להבאיש את ריחו . ברוב הסיפורי העם האלה מצליח היהודי , על אפם ועל חמתם של מבקשי רעתו , להוכיח את חכמתו ולהוסיף על כבודו ומעמדו . הסיפור " מלך תימן ויועצו היהודי " פורץ את גבולות הדגם המקובל בהעמידו במרכז דמות נשית , הלא היא חנה , בתו של זכריה היועץ היהודי של המלך , שחכמתה רבה משל אביה . בהמשך הסיפור , כשהמלך מוודא שוב את חכמתה של חנה , הוא מציע לה להיות רעייתו – בתנאי שלא תתערב בענייני הממלכה וחנה הופכת מלכת תימן . באחד הימים פונה אל חנה אדם שרואה עצמו נפגע מפסק דינו של המלך , וחנה נותנת לו עצה המזכירה את עצתו של שלמה הקטן לשואל הביצה בסיפור " משפט הביצה " . גם היא מבקשת ומצליחה להעמיד את המלך – במקרה זה בעלה – נוכח האווילות שבפסק דינו . כשם שב " משפט הביצה " הולידה ההתערבות בענייני המלך עימות בין מלך לבין בנו הקטן , כך כאן . חנה , אף שהוזהרה מראש , התערבה בענייני הממלכה והתערבותה הולידה משבר בינה לבין המלך עצמו . שלא כמו בסיפור הקודם , מלך תימן לא הודה בטעותו ; הוא נזף באשתו על התערבותה והחליט להענישה ולשלח אותה לבית הוריה . לאחר שהצילה את אביה , היא הצליחה להציל בעזרת תחבולה גם את נישואיה , וזכייתה שוב בהערכת המלך על חכמתה . חנה היא

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר