עמוד:116

חכמים באמת ( עמ ' 86 בספר לתלמיד ) במרכז הפרק קריאה של שני סיפורים , המוכרים כסיפורי עם ; הסיפור " משפט הביצה " נכתב מחדש ע " י ח " נ ביאליק בסגנון כמו - מקראי . כדרכם של סיפורי עם , יש לשני הסיפורים מסר חברתי , ובנוסף בשניהם משולבות " תחבולות" המאפשרות לאנשים חלשים או לאנשים בצרה להתגבר על הקושי שבו הם נתונים . הפרק מבוסס על קריאה ועל בירור של העניינים המרכזיים בכל אחד מהסיפורים כולל סגנונו של ביאליק בסיפור שעיבד . בהמשך השוואה בין הסיפורים בעזרת תבחינים שהתלמידים בוחרים . הסיפור הראשון קשה מאוד לקריאה עצמית , לכן הוצעו פיגומים אחדים בתוך הפרק , והצעות נוספות למורה להלן . בחרנו להתחיל בו כי הוא קצר יותר , וגם כיוון שנכון בעינינו שהתלמידים ישקיעו את המאמץ החשיבתי הנדרש להבנת הסיפור מיד בתחילת הפרק . מטרות תוכן . 1 הפנמת המסר שלא תמיד הצדק בידי החזק . . 2 יצירת הזדהות עם החלשים בחברה . . 3 קריאת סיפורים שיש בצדם מסר חברתי . יעדים בחינוך לשוני . 1 התלמידים יתנסו בעריכת השוואה בין טקסטים ספרותיים . . 2 התלמידים יזהו אמצעים אומנותיים בסיפור : הומור , מפנה בעלילה , תחבולה ועוד . . 3 התלמידים יזהו טקסט בסגנון מקראי – מבנה ואוצר מילים . ראו בתכנית הלימודים בחינוך הלשוני , עמ ' 51 - 49 הישג נדרש 6 הטקסטים בפרק הטקסט משפט הביצה , מאת חיים נחמן ביאליק מלך תימן ויועצו היהודי , סיפור עם הסוגה / תת -הסוגה סיפור סיפור עם הרחבות והצעות להוראת הפרק הסיפור " משפט הביצה " הוא אחת מ - 35 האגדות שכתב ח " ן ביאליק . האגדות כונסו בספר " ויהי היום " שראה אור בתרצ " ד ( (; 1933 רוב הספר מוקדש לאגדות המלך דוד ולאגדות המלך שלמה . ביאליק שאף ליצור עבור הילדים בגולה ובארץ ישראל ספרי קריאה בעברית , הנשענים על

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר