עמוד:111

מציירים על קירות ( עמ ' 72 בספר לתלמיד ) הפרק עוסק בתחום סוער ושנוי במחלוקת בעולם האומנות העכשווית : אומנות הרחוב . בשנים האחרונות אומני הרחוב , שהיו בעבר אלמונים , מקבלים במה בגלריות ובמוזאונים המרכזיים , ועיריות מתהדרות ברחובות המרוססים אומנות , במקום למחוק אותה ולעצור את האומנים . מאחורי הכוחות היצירתיים שמתפרצים על קירות העיר יש גם מניעים חברתיים ואידאולוגיים , המוזכרים בפרק . הפרק מוביל להתבוננות מונחית ביצירות של אמנות רחוב , וגם התייחסות לשאלת הגבול בין אמנות שתורמת לרחוב ומגלמת את חופש הביטוי והיצירה , לבין השחתת רכוש ציבורי ופגיעה ברגשות התושבים . הדיון שבסוף הפרק מבקש לחשוב ולגבש מענה לשאלה זו ואחרות . אמנות רחוב , מעצם הגדרתה , נגישה לציבור – אין צורך להיות מומחים לתולדות האמנות כדי להגיב לה . התלמידים מוזמנים להתבונן ביצירות שצוירו ברחובות שונים בארץ ובעולם , לכתוב עליהן ולחשוב גם על הקשר שלהן לסביבה . הפרק מתאים לפעילות עצמית עד שאלה . 11 השאלות האחרונות מסכמות את הפרק , והיא כוללת פעילות מפורטת של דיון עם התכוננות , ולכן יש להקצות זמן ליצירת תהליך למידה משמעותי , כולל ההיבט הרפלקטיבי בשאלה האחרונה בפרק . מטרות תוכן . 1 מפגש עם הנושא של אומנות רחוב ומעט מהתרבות והמסרים החברתיים שעומדים בבסיסה . . 2 חשיבה ביקורתית על נושא שנוי במחלוקת , מנקודות מבט שונות . יעדים בחינוך לשוני . 1 התלמידים יתנסו בקריאת טקסט חזותי – יתבוננו ביצירה , יזהו נושאים ומסרים ויביעו העדפה אישית . . 2 התלמידים יתרגלו שיח דבור באמצעות דיון ( באמצעות טקסט טיעוני ) . הדיון נערך על בסיס הבנת הטקסטים ולאחר התבוננות בציורים ומחשבה . . 3 התלמידים יפיקו מידע מתוך תיעוד של סיור . . 4 התלמידים יתרגלו את היכולת להבין ולזהות הקשרים , דרך התבוננות בסביבה שבה נמצאת עבודת אומנות רחוב . ראו בתכנית הלימודים בחינוך הלשוני , עמוד 55 - 54 הישג נדרש . 5 , 4 , 1

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר