עמוד:147

האינפוגרפיקה נבחרה לספר פותחת אפשרות להכיר את המדיום , להתנסות בהפקת מידע ממנו , ולראות אותו בהקשר של דרכים אחרות לייצג ולהגיש מידע . כדי לא להלאות את התלמידים , בחרנו לכלול בפעילות בספר רק חלק מהשאלות על המידע שאפשר להפיק מהאינפוגרפיקה . האינפוגרפיקה עוסקת בט " ו בשבט ממספר היבטים , המרחיבים את הידע הכללי של התלמיד בנוגע לחג - גלגוליו ההיסטוריים , משמעותו ומנהגיו , וכן בנוגע לעצים בכלל - בתנ " ך ובאוצר הניבים והפתגמים . מומלץ להרחיב בכיתה את ההסבר בנוגע למשמעותה של סיום ותחילת שנה לגבי המצוות התלויות בארץ : מצוות ערלה מחייבת למנות את שנותיו של העץ : בשלוש השנים הראשונות הפרי הוא ערלה ואסור באכילה ובהנאה , בשנה הרביעית הוא " נטע רבעי " - כאשר בית המקדש הה קיים , היו מעלים את הפרי לירושלים ואוכלים אותו שם , כיום ניתן לפדותו במטבע ולאכלו , ובשנה החמישית הוא מותר באכילה . ט " ו בשבט הוא " יום ההולדת " של האילן , ובו מתחילים למנות שנה נוספת במניין גילו של העץ . אופן קיומה של מצוות תרומות ומעשרות משתנה על פי מניין השנה לשנות השמיטה . בשנים א ' ב ' ד ה ' לשמיטה יש להפריש מעשר שני , ובשנים ג , ו - מעשר עני . הפרות שחנטו עד לטו בשבט נחשבים לפרות של אותו שנה ומהם יש להפריש את המעשר הנדרש בשנה זו לפי מניין השמיטה . אפשר לבקש מהתלמידים להיזכר בעצים נוספים הנזכרים בתנ " ך , וכן להציע פתגמים וניבים נוספים הקשורים לעצים . פעילות 6 אף שהמילים מעבה ועב וּ תים הן דומות המשמעות שלהן שונה . זו הזדמנות להבחין ביניהן ולעמוד על התופעה הלשונית שבה אף שמילים נראות מאוד דומות , הן בעלות שורש שונה . עבת - תואר , השורש : ע - ב -ת סבוך ומסועף , נאמר בדרך כלל על שיער , ענפים , יער וכד ' . צירוף שגור : ענף עץ עבת מעבה - שם ז ' , השורש ע - ב -י מקום עמוק , עומק ; מקום עבות או סבוך . ( עפ " י רב - מילים )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר