עמוד:207

שבו הם לא שימשו קודם לכן . חלק מדרכי היצירה הנ " ל ( ודרכים נוספות ) מנוצלות בסלנג יותר או פחות מאשר בלשון התקנית , אך בעיקרון ניתנת לנו הזדמנות לבדוק דרכים לחידושים לשוניים בעברית . גם בנושא הסלנג , כמו בנושאים אחרים בסדרת מילה טובה , אנו קושרים בין האמצעים הלשוניים לבין הפונקציות שלהם בהקשר . הטיפול הוא במידה רבה פונקציונלי ולא רק פורמלי . מן הראוי לשים לב לכך שהגדרת הסלנג שנקטנו כאן אינה יוצאת מצורתו של האמצעי הלשוני , אלא מתפקידו : היותו חורג באופן מכוון ורצוני , מתוך הצורך של הדובר לחרוג מהשגרה . אם הסטיות הלשוניות נעשות בתום לב , מתוך אי שליטה בלשון – סטיות אלה אינן שימושי סלנג , לפי הגדרתנו . יסודות הסלנג אינם רק יסודות מילוניים ( לקסמות ) , אלא גם יסודות דקדוקיים , כלומר : מבנים לשוניים הסוטים מכללי הדקדוק של הלשון . לדוגמה : ' זה מה יש ' הוא מבע סלנג ( בפי הדובר המשכיל ) , כי הוא סוטה מדקדוק הלשון התקנית בהשמטת מילית הזיקה ' ש ' ( ' זה מה שיש ' ) . 'מה העניינות ' הוא מבע סלנג , כיוון שהדובר יוצר כאן סטייה מכוונת מצורת הריבוי התקנית של המילה ' עניין ' . הטיפול בסטיות הלשוניות שבסלנג צריך להיעשות על רקע הלשון התקנית , כלומר : תוך ניתוח מדויק של סוג הסטייה והצבת החלופה התקנית , לאו דווקא באופן שיפוטי . יש לעודד את התלמידים להסביר את סוגי הסטיות בסלנג באמצעות מונחים ומושגים דקדוקיים שרכשו במהלך הלימוד . ניתן להמיר קטעים מסגנון לסגנון : קטעים המשופעים בסלנג " יעובדו " על - ידי התלמידים לקטעים בלשון תקנית , וההפך , ותידון התאמתם לנסיבות השימוש בלשון . במסגרת העבודה על הסלנג בפרסומת אפשר לעודד את התלמידים לחבר מודעות פרסומת עם או בלי יסודות סלנג , ולנתח את אשר עשו . ניתן להשתמש ביסודות לשוניים באופן דו - משמעי : לפי משמעותם בלשון התקנית ולפי משמעותם בסלנג ( לדוגמה : " להתלבש על אופנת ש "; הולכים על נעלי ד " , וכדומה ) סלנג ישן וחדש אין כמו העיסוק בסלנג כדי להמחיש את היותה של הלשון תופעה דינמית משתנה , ולא רק קובץ כללים נוקשים ומחייבים , המוטלים על התלמיד על - ידי סמכות כלשהי , כפי שרבים תופסים את הלשון בבית הספר . העבודה על סלנג ישן וחדש מובילה את התלמיד להקשרים התקופתיים והחברתיים שבהם שימשו / משמשים היסודות הלשוניים , שהרי יסודות הסלנג קשורים לתחומי תוכן ולהווי חיים מסוים . חשוב להפנות את התלמידים להורים ולמכרים בני דורות שונים , כדי לשמוע מפיהם על יסודות לשוניים בלית מוכרים , ועל נסיבות השימוש ביסודות אלה . השוואת מילוני סלנג ישנים למילוני סלנג חדשים היא מאלפת . רצוי להשתמש באופן מסודר בכלים לשימוש במילון שקיבל התלמיד במהלך לימודיו : מבנה הערך במילון , משמעות הקיצורים , סדר רישום ערכי המילון , ועוד . בהשוואה בין המילונים אין הכרח להשוות דווקא את העמודים שהובאו כאן ממילוני הסלנג . בהשוואת ישן לחדש ניתן לבדוק יסודות סלנג שהתווספו , יסודות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר