עמוד:143

כשהילד אומר ' הילד נטבע ' , הוא רוצה לבטא נושא סביל ( נושא המשפט המציין את המושפע מהפעולה , ולא את עושה הפעולה ) , וטבעי שהוא נזקק לשם כך לבניין נפעל המזוהה כסביל . סטיות לשוניות כאלה , הנשמעות בפי ילדים רבים , מראות שהילד הפנים את המשמעות של פעיל וסביל . לעבודה על פעיל וסביל במילה טובה מאוד ו מטרות אחדות : א . לימוד חלופות סגנוניות בעברית והתאמתן למטרות הדוברים / כותבים והשומעים / קוראים . ב . חינוך לראיית הלשון כמערכת גמישה ודינמית – היכולת לשנות את המבנים הלשוניים לפי נקודת המבט של הדוברים / כותבים ומוקד התעניינותם , והתחשבות באספקטים המעניינים את השומעים / קוראים . ג . הקניית שליטה בצורות הדקדוקיות של הבניינים בעלי ההוראה הסבילה ( נפעל , פעל והפעל ); הקניית היכולת להמיר צורות דקדוקיות פעילות לסבילות וההפך , וחיזוק השליטה במערכת הפועל בכללה . ד . לימוד מאפיינים של סוגות אחדות , כולל לימוד מאפיינים לשוניים - סגנוניים שלהן , ובמקרה הנידון – לימוד מקומם ותפקידם של מבעי סביל בדיווח החדשותי . יצוין שצורות הסביל , אם לא לוקחים בחשבון את הדיווח החדשותי על צרכיו המיוחדים , פחתו בעברית החדשה , והדוברים מעדיפים על - פי - רוב להשתמש בצורות פעילות . לדוגמה , הדוברים יעדיפו לומר : ' נעלו את החתול בארגז המצעים ' על : ' החתול ננעל בארגז המצעים ' ; או : ' פינו את התושבים מהאזור ' , ולא : ' התושבים פונו מהאזור ' . כיוון שצורות הסביל פחות שגורות בעברית החדשה , תלמיד בית הספר עלול להתקשות בנטיות הדקדוקיות שלהן יותר מאשר בנטיות הדקדוקיות של הצורות הפעילות . רצוי לתרגל את צורות הסביל בהקשרי מבעים שלמים , ובפעלים שאינם נדירים בשימוש הסביל בעברית החדשה . יש קשר בין מבעי סביל לבין מבעים בעלי נושא סתמי , המבקשים שלא לציין את עושה הפעולה , כגון : ' חוקרים את מנהל הבנק ' / ' מנהל הבנק נחקר ' , וכדומה . אפשר לתרגל עם התלמידים מעברים ממבעים סבילים למבעים פעילים בעלי נושא סתמי בהקשרים שונים . בבדיקת הקשר בין הנושא הסתמי לצורות הסביל אפשר להיווכח , שאין הן תמיד בנות המרה , כיוון שבפוטנציה כל אחת מהן מסמנת משמעויות תקשורתיות שונות : או בני אדם באופן כללי ( נושא לא מוגדר ) , או נושא מסוים ומוגדר שמבקשים להשמיטו , אם מדיסקרטיות או מכיוון שהוא נתפס כבלתי חשוב . יש לעגן את התרגול הדקדוקי בהקשר התקשורתי , ולדון בתפקיד ובתוכן של המבנים הלשוניים בהקשרים שונים . על מילות קישור אחדות יש להימנע מלטפל במיליות קישור כרשימות מקובצות של מיליות נרדפות לציון יחס לוגי מסוים . טיפול טכני מסוג זה רווח בבית הספר , וספק אם אפשר להפיק ממנו תועלת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר