עמוד:203

פעילויות -11 12 התשובות הנכונות הן - 11 ג , - 12 ב . השאלה ושאלת הרפלקציה שבעקבותיה מזמינות את התלמיד לשרטט ולהמשיג את מהלך הסיפור : הלל נעתר לבקשתו של הנוכרי כדי ליצור סיטואציה לימודית שבה הנוכרי יבין את טעותו מתוך התנסות אישית , ולא משום שמטיפים לו לנהוג כך או אחרת . הוא יהפוך מודע לכך שנתינת אמון במורה וקבלת סמכותו הם תנאי הכרחי ללמידה , ומכאן גם יקבל את סמכותו של הלל ( שהוכיח עצמו בעיניו לגבי התורה שבכתב ) בענייני התורה שבעל פה . הלל קשוב לקושי שיש לתלמיד לקבל את סמכות המורה , והוא מוכן להעמיד את עצמו למבחן הנוכרי ולרכוש את אמונו על בסיס ההתנסות המשותפת שלהם . פעילות 13 אפשר להפנות את תשומת לב התלמידים למשמעות הסימבולית של פעולתו של שמאי : מי שעומד על רגל אחת ( כפי שמבקש הנוכרי ) אין לו בסיס איתן , וקל לדחוף ולערער אותו . כך גם הלימוד של מי שלומד את התורה בשטחיות ובלי יסודות איתנים – רעוע ולא עמוק . המהר " ל מסביר שאמת הבניין ( המשמשת למדידה מדויקת ) שאוחז שמאי מייצגת את התכונות המאפיינות אותו - דיוק וחוסר רצון להתפשר על דברי התורה , שבעטיין הוא מסרב לגייר את הנוכרים שבאו להתגייר אצלו . אפשר להראות לתלמידים שגם בסיפור הזה , כמו בקודם , הלל מקבל באופן זמני את עמדת הנוכרי כדי להביאו למקום שבו הוא , הלל , מעוניין . הוא לכאורה נותן לנוכרי את מה שהוא מבקש – משפט ממצה אחד , אך סוף התהליך הוא - ומכאן צריך להתחיל ללמוד . אפשר להזכיר את הביטוי " על רגל אחת " , שנגזר מהסיפור הזה : לומר שזה ביטוי נפוץ בימינו , לשאול מי מכיר אותו ולבקש דוגמאות לשימוש בהקשר . כיום , יש לציין , לביטוי אין כמעט משמעות שלילית , אלא בד " כ כוונתו למסירת עיקרי הדברים בקיצור ובלי לפרט , או לפעילות מהירה וקצת שטחית ( " את יכולה להסביר לי את זה על רגל אחתו אני ממש ממהרת .. " ) פעילות 15 " דעל ךְ סני , לחבר ךְ לא תעביד " אפשר לראות שהכלל הזה יכול להוות בסיס להתנהגות מוסרית – איש אינו רוצה שירכלו עליו , יגנבו ממנו , ישפילו אותו וכד ' . אבל יתכן שיהיו תלמידים שיחשבו שיש דברים חשובים מזה , או ישתוממו שהקב " ה לא מוזכר כשמדובר על התורה . אפשר להסביר זאת באמרה " דרך ארץ קדמה לתורה " .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר