עמוד:137

פעילות 1 סעיף ג - פעילות זו נועדה להיות שיחת מבוא . אין צורך להרחיב בה יותר מדי , כיוון שבמהלך הפרק התלמידים ירחיבו בנושא זה . פעילות 2 סעיף א - בטבלה מופיע המושג ציפור יציבה . סביר שהתלמידים נפגשו בו קודם בלימודי המדעים , אבל כדאי לוודא ולהציג להם את כל האפשרויות של שהות ציפורים בארץ : ציפורים יציבות - ציפורים החיות רק בישראל ; ציפורים מקייצות - ציפורים שמצויות באפריקה בחורף ומגיעות לישראל באביב כדי לקנן ולגדל את צאצאיהם ; ציפורים חורפות - ציפורים המגיעות מאירופה הקרה בחורף כדי ליהנות ממזג האוויר החם יותר בישראל . הן נמצאות בישראל מהסתיו עד לראשית האביב ; ציפורים חולפות - ציפורים שעוברות דרך ישראל בדרכן ליעד אחר : בסתיו לאפריקה ובאביב בדרכם חזרה לאירופה . סעיפים ב , ג - תרגול של מציאת פרטים בטבלה ושל התבוננות בעמודה אחת לצורך בדיקה אם אפשר להגיע ממנה להכללה . פעילות 3 בנוגע לנשר ניתן להרחיב בעזרת דברי רש " י בפרשת יתרו , שמות יט , ד : ' על כנפי נשרים " - כנשר הנושא גוזליו על כנפיו . שכל שאר העופות נותנים את בניהם בין רגליהם , לפי שמתיראין מעוף אחר שפורח על גביהם , אבל הנשר הזה אינו מתירא אלא מן האדם שמא יזרוק בו חץ , לפי שאין עוף אחר פורח על גביו . לכך נותנו על כנפיו אומר מוטב יכנס החץ בי ולא בבני . אף אני עשיתי כן ויסע מלאך האלקים וגו ' ויבא בין מחנה מצרים וגו ' והיו מצרים זורקים חצים ואבני בליסטראות והענן מקבלם . פעילות 4 סעיף א - בחלק הראשון ( על הנשר ) התלמידים מתבקשים לבחור היגדים ולמקם אותם בטבלה . כיוון שחלק ניכר מההיגדים מתאים לפרטים נוספים , יהיה עליהם לבחור מה להכניס לטבלה . מידע חסר אפשר להשלים מהטקסט שקראו . סעיף ד הפוך לפעילויות עד כה , ובו הופכים טקסט מן הטבלה לטקסט רציף . לאחר הפעילות כולה כדאי לשוחח על ההבדלים בין טקסט רציף לטקסט בטבלה . להדגים את ההבדל ברוחב היריעה . גם טקסט רציף קצר יחסית מכיל מידע רב יותר מהמידע בטבלה . כדאי להתעכב על התבחינים שנבחרו בטבלה ולבחון אם לא ניתן להציע ולבחור אחרים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר