עמוד:94

מטרות תוכן . 1 קריאת שני סיפורים , שנכתבו בעשורים הראשונים של המאה העשרים , אחד בארץ ואחד בפולין ; העז של אבו עזיז מאת דורית אורגד , הצלקת מאת יאנוש קורצ ' אק . . 2 עמידה על ההיבט הערכי בכל אחד מהסיפורים - שכנות טובה , התנדבות , מאמץ , מסירות , עמידה בהבטחה למרות הקשיים והקרבה המאפיינים את המשפחה הערבית בסיפור מאת דורית אורגד , וסובלנות , אנושיות , קבלה , חמלה , שוויון ודחיית דעות קדומות בסיפורו של קורצ ' אק . יעדים בחינוך הלשוני . 1 התלמידים יכירו את המבנה של סיפור מסגרת , יבינו סוגים שונים של זיקות בין סיפור המסגרת לסיפור הפנימי ויעמדו על הייחוד של תת - סוגה זו . . 2 התלמידים ידונו בנושא הגיבור בסיפור הקצר , ויתנסו בזיהוי הגיבורים בסיפורים שקראו . ראו בתכנית הלימודים בחינוך הלשוני , עמ ' 51 - 50 הישג נדרש 6 הטקסטים בפרק הטקסט העז של אבו - עזיז מאת דורית אורגד הצלקת מאת יאנוש קורצ ’ אק הסוגה / תת -הסוגה סיפור קצר ( תת - הסוגה - סיפור מסגרת ) סיפור קצר ( תת - הסוגה - סיפור מסגרת ) הרחבות והצעות להוראת הפרק העז של אבו עזיז המסגרת בסיפורה של דורית אורגד דקה מאוד , וחשיבותה בעיקר במתן ההקשר שבו נמסר סיפורו של סבא . כדאי לתת את הדעת על תיאור היחסים ההרמוניים - כמעט בין אנשי המשטרה שחיו בשכנות , ועל התמסרותה המלאה , המעוררת התפעלות של משפחת אבו - עזיז לתפקיד שלקחה על עצמה – אספקה יומית של חלב עזים לתינוקת החולה . הטקסט מדגיש את מחויבותו של כל אחד מבני המשפחה הערבית – האב , האם והנער שהפך לחברו של המספר ( סבא ) – האב והבן באספקת החלב , האם בביקורים ובעידוד מילולי ורגשי . כדאי להצביע על השינוי באווירה בביתו של המספר – מאז נזקקה התינוקת לעזרת המשפחה הערבית חדלו בני המשפחה היהודים מתלונותיהם על הריח הרע העולה מן הדיר . כדאי לעסוק במתח שהתעורר בין שני הנערים – אחד שרצה להמשיך בכל מחיר את מה שמשפחתו החליטה לעשות , והאחר שפעל מתוך חשדנות . הסיפור הפנימי שמסתיים באופן לא צפוי מותיר כמה סימני שאלה : למה ניסה הנער הערבי להסתיר את מעשיוו מה הרגיש המספר כשנודע לו פשר התנהגותו של חברוו מה המשיכו שני החברים ואמרו זה לזה עד סוף השיחהו מה קרה לקשר ביניהם עם השניםו

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר