עמוד:192

אני מנסה לחשב , וש וֹ מע , וש וֹ אל : לו אני במק וֹ מם מה הייתי ע וֹ שהו " ; אבל חפר כותב גם בשם הניצולים ובשם הקורבנות שלא זכו , ויותר מזה - בשם העם היהודי כולו : " אנחנו , היהודים , מרכינים את ראשינו בת וֹ דה " . בעבודה עם התלמידים כדאי לעבור על מילות הגוף ועל הפעלים מתחילת הטקסט , ולגלות שכינוי הגוף " אני " והפעלים בזכר יחיד שולטים בטקסט עד שתי השורות האחרונות , שבהן הוא עובר לגוף ראשון רבים : ובפניהם ובפני גבורתם , שהיא עדין לנו חידה / אנחנו , היהודים , מרכינים את ראשינו בת וֹ דה " . כלומר , המעבר הפתאומי מתמיהת היחיד להכרת הטובה של הכלל מדגיש את מחויבותו של עם שלם לחסידי אומות העולם . כדאי להפנות את התלמידים ל " תחבולה " של חפר : כל השאלות שהוא מעלה בטקסט מתאימות לכל אדם , יהא הלאום שלו אשר יהא ; רק בסוף הטקסט הוא מציין את נקודת המבט היהודית . הצעה לפעילות סיכום : בפרק קראתם טקסטים שונים שכולם עוסקים בחסידי אומות העולם : קטעי מידע , קטעים מספר ושיר . נסו להיזכר בכל אחד מהטקסטים , חשבו מה הוסיף לכם ( מידעו חוויה רגשיתו ) וכתבו : למה לדעתכם בחרו עורכי הספר להציע לכם טקסטים משלוש סוגות שונותו *** יום העצמאות - דגל ישראל ( עמ ' 250 בספר לתלמיד ) בפרק מובאים שלושה טקסטים : הראשון הוא מאמר מידע מקיף על דגל ישראל , ההיסטוריה שלו והחשיבות שלו ; שני הטקסטים האחרים מספרים על אירועים היסטוריים , הממחישים את הערך ואת החשיבות של הדגל . לצד המטרות התוכניות והערכיות של הפרק , המטרה האוריינית המרכזית היא היכולת להפיק מידע מכל אחד מהטקסטים , לדעת להבחין בהבדלי הסגנון , ולעמוד על היחס ועל הקשר ביניהם . שני הטקסטים שונים בסגנונם מהמאמר , משלבים מידע עם סיפור אישי , ובעצם מובאים כדוגמה לטענה של המאמר ביחס לחשיבות הדגל . הפרק מתחיל ברצף של תמונות וציטוטים המעלים את נושא הפרק בדרך פחות שגרתית . הפרק מתאים לעבודה עצמית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר