עמוד:87

תיאורי הזמן הכלליים - תחילת , שעבר , הבא , במהלכה , לאחר מכן , כעת , עם סיום , לעיתים , הישורת האחרונה , לפני , עם גמר - מסייעים בהבנת מיקומו של האירוע המתואר על פני רצף ההתרחשויות ( שאינו תלוי בהכרח בסדר היום ) . תיאורי סדר היום - בלילה , למחרת , עם בוקר , בשעה ארבע , שקיעת החמה , מדי יום , לקראת צהרים - ממקמים את האירוע על פני סדר היום או השבוע . ספר יונה ספר יונה מתאר את סיפורו של הנביא יונה המנסה לברוח מהשליחות שהוטלה עליו על ידי ה ' . הסיפור לכאורה פשוט להבנה , אך הוא מעלה שאלות ומסרים מורכבים , כגון : האם אפשר לברוח מפני ה ' ו האם אפשר להתחרט על כל המעשים ולהיסלחו והאם יש מקום לרחמים או רק לדין צדקו מומלץ להיעזר בספר : ספר יונה - בשילוב פסוקי הנביא מותאם ללימוד הורים וילדים הוצאת ישיבת ההסדר קרני שומרון . פעילות 8 לאחר קריאת הטקסט , מומלץ לערוך שיחה בכיתה על תחושותיו של יונה . בקשו מהתלמידים לשער איך הרגיש יונה כשה ' פנה אליוו אחרי שסרב והחליט לברוחו על הספינה בתחילת הסערהו ובהמשך כשהיא מתגברת , וכן הלאה ... פעילות 10 אנשי נינווה נהגו בדרך כה גרועה עד שעמדו בפני עונש מוות , ובכל זאת ברגע שהתחרטו ותיקנו את מעשיהם , נסלח להם ועונשם התבטל . מכאן אפשר ללמוד כי אף פעם לא מאוחר מדי , יש מקום לרחמים , ותמיד אפשר לשפר את המעשים ולהיסלח . על פי המפרשים , אנשי נינווה לא היו יהודים , ולכן לא היו חייבים בקיום מצוות . עם זאת , כשאר בני האדם הם היו חייבים בהתנהגות מוסרית בין אדם לחברו , ובכך חטאו ונדרשו לתקן את מעשיהם . המסר העולה מכך הוא כי החובה לשמור על התנהגות מוסרית ואנושית הינה אוניברסלית ואינה תלוית דת . פעילות 11 בסופם של הפסוקים האחרונים אמור להופיע סימן שאלה . זוהי שאלה רטורית , המבטאת את המסר שהקב " ה רצה להעביר ליונה באמצעות הקיקיון . הספר מעלה דיון עקרוני על שתי תפיסות עולם מנוגדות , של יונה ושל הקב " ה . יונה סבור שהצדק , מידת הדין , צריך לשלוט בעולם , ולכן החזרה בתשובה אינה מחייבת בהכרח סליחה ומחילה על כל חטא שהוא , שכן החוטא צריך להיענש על חטאו . לעומתו , הקב " ה מנהיג את עולמו במידת הרחמים ומוכן לסלוח לחוזרים בתשובה , כפי שעולה מסיפור נינווה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר