עמוד:129

את השימוש שלנו במילה " איך " – איך אוכל לשכוח אותך , איך אוכל להספיק – שמצטרפת לשאלות רטוריות , ומשמעותה במקרים אלו היא בעצם " לא " . ד . כדאי להצביע על השימוש בגוף שני נוכח : " הושט היד וגע בם " " האוכל לבגוד בך , האוכל לשכוח " . כדאי להסב את תשומת לב התלמידים לכך שאלו שתי פניות שונות לנמענים שונים - הראשונה יכולה להיות מובנת גם כפנייה של הכותבת לעצמה , והשנייה היא כמובן לכינרת . על השיר מעבר לים מאת ח " נ ביאליק א . השאלה הזו נועדה להעלות את הממד הפנטסטי של המקום שעליו מדובר בשיר . ב . השאלה מתייחסת לתיאורו של המקום כמקום יפה ומיוחד במינו , שהאווירה בו היא אווירה של תום ושל ערכים נעלים – עם " ישר ותם " , מלך משכמו ומעלה וכד ' . ג . קריאה רגישה של תיאור המקום תעלה את המחשבה , שספק אם המשורר יודע מה שם המקום הזה מעבר לים , שכן שספק אם בכלל יש לו שם ואם הוא בכלל קיים . ד . הפנייה היא , כמובן , לצפרים . על השיר הליכה לקיסריה מאת חנה סנש א . השיר קצר מאוד , ויש לו רק בית אחד , שהוא משפט אחד ארוך . ג . מעניין לגלות שלשיר יש מבנה מעגלי של הצבעה עצמית : תפילת האדם היא .........: אלי אלי שלא ייגמר לעולם ... ד . באופן טבעי ומיידי - הפנייה היא לאל : " אלי " , " אלי " . אולם יש לה גם איכות של דיבור פנימי . פעילות 6 בפרק שולבה פעילות של קריאה בקול של שירים ע " פ בחירת התלמידים – מומלץ לתת זמן הן להתכוננות והן לקריאה של תלמידים אחדים בפני המליאה – אפשר עם משוב לקריאה . פעילות 7 כדאי לסיים את העבודה על החלק הזה בהקשבה לביצועים של ארבעת השירים ( יש ביצועים רבים שאפשר למצוא ביוטיוב . מומלץ לכלול גם את הביצוע של " הברירה הטבעית " ל "הליכה לקיסריה " ) . אפשר לבקש מהתלמידים שיאזינו לכמה ביצועים ויבחרו בביצוע שהם אוהבים יותר . אפשר לשוחח על הבדלים בין הביצועים וכמובן על התאמת המנגינות למילים . פעילות 8 יש דרכים שונות שבהן מקום שנוכח בתודעתנו מקבל עיצוב וייצוג בשירים , והמטרה היא לחדד אצל התלמידים את יכולת האבחנה בין הדרכים . אלו השירים המתאימים למשפטים : א : " מעבר לים " , ב : " כינרת " , ג : " ואולי " , ד : " הליכה לקיסריה " .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר