עמוד:188

פעילות 2 הטקסטים שכתבו עבדים באמריקה פותחים חלון לחיי היומיום של עבדים ולמשמעות הגופנית , המנטלית והנפשית של חיים כעבד . אפשר לקרוא אותם עם התלמידים בקול , ולהצביע על המשתמע מהם – מה למשל ניתן להסיק מהאזכורים " שוק " , " עמוד הלקאה " ושלשלאות " ו מה אפשר ללמוד מהשימוש בפועל " לאלף "ו ממיזוג מידע של שני הטקסטים אפשר ללמוד : שבמציאות של עבדות בני אדם נסחרים וערכם נמדד רק ככוח עבודה שחיי העבדות משפילים , כרוכים בסבל גופני ונפשי ומדכאים תקווה . שגם ילדים הם עבדים שבני משפחה מופרדים זה מעל זה שיש אלמנט של הונאה ושקר אצל בעלי העבדים ( שטוענים שנהגו בעבדיהם כמו בילדיהם ) שלעבד לא מתייחסים כאל אדם אלא כאל בהמה ולעתים אף כפחות ממנה . שכדי להפוך אדם לעבד משתמשים בשיטות נפשיות וגופניות של אילוף ושבירה , כפי שנוהגים בחיות . העבודה שיעשו כאן התלמידים תהווה בסיס לפעילות , 4 שבה יתבקשו לבחון אם מה שקרוי כיום " עבדות מודרנית " אכן נקרא כך בצדק . לכן חשוב שהתלמידים יחשפו היבטים רבים ככל האפשר של חיי העבדות כבר בשלב זה . פעילות 4 פעילות זו מעמידה בפני התלמידים אתגר של מיזוג מידע כפול : ראשית , להבין את התופעה של עבדות מודרנית , במה היא מתבטאת , מי הם הקורבנות וכיצד היא מתקיימת . שנית – להעמיד מול התמונה הזו את מה שכבר מוגדר כעבדות – ולראות קווים דומים ( או שונים ) . למתקשים , אך לא רק , אפשר לתהלך עוד יותר את המשימה הזו . הנה כמה רעיונות : א . להציע לתלמידים : ראשית , לכתוב לעצמם את מה שנראה להם הכי חשוב , מטלטל , מעניין – ממה שקראו על עבדות מודרנית . אחר כך לקרוא את מה שכתבו בתשובה לשאלה , 2 ולחפש קווים של דמיון או של שוני . ב . לפני שהתלמידים עונים על השאלה , לשוחח אתם על ממצאים שעלו מקטעי המידע על עבדות מודרנית ( שיחה בכיתה או בקבוצת מתקשים ) . אפשר למשל לשאול : מה הכי הפתיע / זעזע / עניין אתכם במידע שקראתםו מדועו להתמקד בהיבט אחד ולשאול למשל : מה למדתם על עבדות ילדים ממה שקראתםו או : עד כמה עבדות מודרנית כרוכה בהפעלה של אלימות על אנשיםו או : באיזו מציאות רגשית וגופנית חיים לדעתכם עבדים מודרנייםו בכל אחד מהמקרים – לעודד ילדים לגלות עוד מידע על ההיבט המסוים הזה שמצוי בטקסטים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר