עמוד:81

הערות והארות כלליות : __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ הפיוט ונתנה תקף הפיוט " ונתנה תקף " נאמר בראש השנה וביום כיפור במסורת אשכנז , ובחלק מקהילות ספרד אחרי התפילה , ורגעי אמירתו ושירתו מהווים אחד השיאים המרגשים של הימים הנוראים . הפיוט מורכב , בעל משלב לשוני גבוה וקשה להבנה אך בשל היותו חלק משמעותי ובלתי נפרד מהמורשת היהודית חשוב ללמדו בכיתה . אין צפייה שהתלמידים יבינו את הפיוט על כל מילותיו ורבדיו , אלא יכירו מסרים עיקריים בו ויבינו פירושן של מילות מפתח . חשוב להבהיר לתלמידים כי פיוט זה מבטא שיח ייחודי שמוענו הוא האדם ונמענו הוא האלוקים . הפיוט מיוחס לרבי אמנון ממגנצא שחי בראשית המאה ה - 11 והיה גדול הדור . ההגמון דרש מרבי אמנון להמיר את דתו . לאחר שהפצירו בו רבות דחה את שליחיו והודיע להם שהוא מבקש להרהר בדבר במשך שלושה ימים . לאחר שיצאו ממנו השליחים נקפו לבו על שהוציא מפיו מלים אלו , ובעקבות כך הוא צם וחלה . ביום השלישי , כששבו אליו שליחי ההגמון , סירב ללכת עמם . ציווה ההגמון להביאו בעל כורחו . כשהובא אליו ר ' אמנון , שאל אותו ההגמון מדוע לא הגיע בעצמו במועד שנקבע . השיב לו ר ' אמנון : " אני את משפטי אחרוץ , כי הלשון אשר דבר ותכזב לך - דינה לחתכה " . וההגמון ענה לו : " לא , כי הלשון לא אחתוך , כי היטב דיברה , אלא הרגלים אשר לא באו למועד אשר דברת אלי - אקצץ , ואת יתר הגוף אייסר " . ההגמון ציווה לקצץ את פרקי אצבעות ידיו ורגליו . ובכל פרק נשאל אמנון אם הוא חוזר בו ומוכן הוא להמיר את דתו ולהצטרף לדת הנוצרית . רבי אמנון - מתוך אמונתו החזקה באלוקים סירב . כשהגיע ראש השנה ביקש מקרוביו להביאו לבית הכנסת ולהשכיבו אצל שליח הציבור . כאשר הגיע שליח הציבור לתפילת קדושה ביקש ממנו אמנון להמתין מעט כדי שיקדש את השם הגדול , ופתח באמירת פיוט זה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר