עמוד:185

פעילות 4 מטרת המצווה לספר ביציאת מצרים היא להעביר את הסיפור לילדים , כדי שבעתיד יוכלו אף הם להעביר אותו לילדיהם , וכך יעבור הסיפור מדור לדור . לכן , למעשה נועד ליל הסדר עבור הילדים , ושולבו בו מנהגים רבים ושונים שמטרתם לשמור על ערנותם וריכוזם בסיפור . הרמב " ם ( הלכות חמץ ומצה ז , ב ) מוסיף כי יש גם להתאים את האופן שבו מסופר הסיפור ליכולתם של הילדים המאזינים : " מצווה להודיע לבנים , ואפילו לא שאלו , שנאמר " והגדת לבנך" ( שמות יג , ח ) . לפי דעתו של בן , אביו מלמדו . כיצד : אם היה קטן או טיפש , אומר לו , בני , כולנו היינו עבדים כמו שפחה זו או כמו עבד זה במצרים , ובלילה הזה פדה אותנו הקדוש ברוך הוא , ויצאנו לחירות ; ואם היה הבן גדול וחכם , מודיעו מה שאירע לנו במצרים , וניסים שנעשו לנו על ידי משה רבנו : לפי דעתו של בן . " עבדים היינו פעילות 6 אחת הדוגמאות היא : " כלנו חכמים כלנו נבונים כלנו זקנים כלנו יודעים את התורה " . מטרת החזרה על המילה " כולנו " היא להדגיש את החובה לספר ביציאת מצרים , חובה המוטלת על כל אדם , גם אם הוא חכם ונבון . דרך נוספת להדגשת מילים היא שימוש במילים נרדפות : חכמים , נבונים , זקנים ( זק " ן - ראשי תיבות של המילים זה קנה חכמה ) , ביד חזקה ובזרוע נטויה . פעילות 7 המילה שעבד משתייכת לשורש ע - ב - ד ומשמעותה על פי מילון רב מילים היא " הכניע מישהו וגזל ממנו את חירותו ואת עצמאותו " . במידת הצורך אפשר לבקש מהתלמידים לערוך רשימה של מילים דומות , או מילים אחרות שהמילה הזאת מזכירה להם ובעזרתה לזהות את משפחת המילים . אם בכיתה נעזרים בגרסה הדיגיטלית בכותר כדאי לכוון את הילדים להשתמש במילון התפור המופיע כאשר מסמנים את המילה המבוקשת ( בעזרת העכבר ) ובוחרים באפשרות המילון המסומנת באות . I סעיף ה - ההפכים מתארים את מציאות חייהם של עם ישראל במצרים אל מול המציאות בגאולה . פעילות 8 תנאי שאינו יכול להתקיים כולל את המילים " אילו " ו " לו " , המופיעות לפני פועל בעבר : אילו תיקנת את המכונית , לא היינו נתקעים כעת בדרך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר