עמוד:126

יש מקום ... ( עמ ' 116 בספר לתלמיד ) הפרק כולל ארבעה שירים המאוגדים תחת הנושא הכללי של ייצוג מקום בשיר , כשבכל אחד מהם יש אופי שונה לנוכחות המקום בשיר . הפרק נפתח בתרגיל זיכרון , העלאת אסוציאציות והתבוננות באופן שבו מקומות נוכחים בתודעה שלנו . חלק מהשאלות הנוגעות לשירים שבות ונוגעות בנושא , וכך גם משימת הכתיבה שבסוף הפרק . מעבר לנושא הספציפי שעל הפרק , יש כאן הזמנה להתנסות בתשומת הלב והקשב המיוחדים לשירה ולקריאת שירה . ההנחה היא שבקריאת שירה התנועה אל ההבנה היא ספיראלית , ולכן הפרק מזמין התבוננויות חוזרות ונשנות בשירים . כל התבוננות , דרך שימת לב למאפיינים של הסוגה ולהיבטים תימטיים וסגנוניים , מעמיקה את ההבנה . כל זה נעשה בעבודה אישית , זוגית וקבוצתית , באמצעות שיח כתוב ושיח דבור המשתלבים זה בזה ומרככים את התשאול . עוד על קריאה ולימוד של שירה ועבודה על שירים אפשר למצוא בפרק " פוגשים שירים " . מטרות תוכן . 1 הכרת ארבעה שירים שהם אבני יסוד בתרבות העברית : " כנרת " ו " ואולי " מאת רחל , " מעבר לים " מאת ביאליק , ו " הליכה לקיסריה " מאת חנה סנש . . 2 הכרת ההקשר התרבותי היסטורי של השירים . יעדים בחינוך לשוני . 1 התלמידים יתרגלו את האפשרות לקרוא שירה ולהתרשם ממנה למרות קיומם של מחסומים לשוניים ופערים בהבנה . . 2 התלמידים יעסקו בהיבטים שונים המאפיינים את הסוגה . . 3 התלמידים יבחינו בין דרכים שונות לתיאור מקום . . 4 התלמידים יתרגלו " קריאה בין השורות " , החיונית כל כך לסיטואציה של קריאת שירה . . 5 התלמידים יתנסו ב " תרגום " של תחושות כלליות ורשמים אישיים – האופייניים לחוויה של קריאת שירה – לכדי טקסט לכיד וקומוניקטיבי . ראו בתכנית הלימודים בחינוך הלשוני , עמ ' 60 , 57 - 56 הישג נדרש 6 הטקסטים בפרק הטקסט ואולי לא היו הדברים מאת רחל כנרת מאת רחל מעבר לים מאת חיים נחמן ביאליק הסוגה / תת -הסוגה שיר שיר שיר

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר