עמוד:180

עבודה בקבוצות : לחלק לתלמידים מקטעי טקסט , לפי החלוקה במשימה , 2 ולבקש מכל קבוצה לקרוא יחד ולנסח בכמה משפטים מה מתרחש ביחידת הטקסט שקראו . אח "כ להרכיב , מכל מה שהתלמידים כתבו , את הפרק השלם . להציע לתלמידים להיעזר בעוגנים בפרק , כדי להבין את המהלך שלו . סימון של מלות פעולה המופיעות בראשי פסוקים יכול לעזור ביצירת מעין תרשים של הפרק : א ומרדכי ידע .......... ד ותבואינה ( ותב וֹ אנה ) נער וֹ ת אסתר וסריסיה ............. ה ותקרא אסתר להת ךְ ............ ו ויצא הת ךְ אל - מרדכי .................. ז ויגד - ל וֹ מרדכי .................. ט ויב וֹ א הת ךְ ויגד לאסתר .......... יב ויגידו למרדכי ........... יג ויאמר מרדכי ................ טו ותאמר אסתר ............... פעילות 3 בפעילות זו התלמידים מתבקשים להוסיף סימני פיסוק בפסוקים י ' - י " ז , כדי להקל על הקוראים . לדוגמה : י ותאמר אסתר להת ךְ , ותצוהו אל - מרדכי : יא כל - עבדי המל ךְ ועם - מדינ וֹ ת המל ךְ ידעים , אשר כל - איש ואשה אשר יב וֹ א - אל - המל ךְ , אל-החצר הפנימית .... טו ותאמר אסתר , להשיב אל - מרדכי : טז ל ךְ כנ וֹ ס את - כל - היהודים הנמצאים בשושן .... פעילות 4 מהעובדה הזו אפשר קודם כל להסיק , שהמלוכה של אסתר אין פירושה כוח שלטוני ופוליטי . היא אינה יודעת על החלטותיו השלטוניות של המלך ובוודאי אינה שותפה להן . היא אפילו אינה יכולה לגשת למלך בכל עת שתרצה ולשוחח אתו בחופשיות . היא אמנם בעלת המעמד הרם ביותר בחצר המלך המונה נשים רבות , וחיה באגף משלה בארמון . אולם אין לה גישה חופשית אל המלך והיא נתונה לחסדיו , ולרוב היא ספונה בחדריה ותנועתה מוגבלת למתחם הארמון . מידע על העולם זורם אליה דרך משרתים ומשרתות , ומהמגילה אפשר להסיק שהיא אף מנותקת ממידע על בני עמה , להוציא קשריה עם מרדכי . פעילות 5 התשובה היא ב , והפסוק : ויב וֹ א עד לפני שער - המל ךְ כי אין לב וֹ א אל - שער המל ךְ בלבוש שק ( פסוק ב ) מעבר לווידוא של הבנת הנקרא , יש לשאלה זו גם מטרה עקיפה : להרגיל את התלמידים לחפש תשובות לשאלות בטקסט , גם אם נדמה להם שהתשובה ברורה , או " מובנת מאליה " על בסיס מה שנדמה להם שהם " כבר יודעים " . לכן המסיחים מייצגים מעין ידע עולם שבמקרה זה אינו רלוונטי ואף מטעה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר