עמוד:179

הטקסטים בפרק הטקסט סיפור מגילת אסתר תענית אסתר הסוגה / תת -הסוגה טקסט מידע טקסט מידע הרחבות והצעות להוראת הפרק בראש הפרק מופיע תקציר של סיפור המגילה . כדאי לוודא שהילדים כולם אכן זוכרים את סיפור המסגרת ואת הדמויות הראשיות . אחד הנושאים שמטופלים בפרק הוא הדיבור בין הדמויות , ולכן כדאי ללמוד את הפרק " דיבור ישיר ודיבור עקיף " לפני פרק זה . ואם כבר נלמד – להזכיר אותו לתלמידים כשמגיעים לפעילות זו . הטרמה לפעילות 1 אפשר לעצור ולהזמין את התלמידים לדמיין את הסיטואציה המתוארת בקטע הפתיחה , ולבקש מהם לענות על השאלה הרטורית המסיימת אותו – איך יוכלו מרדכי ואסתר לתקשר ביניהם . לאפשרות התקשורת יש מקום בולט בפרק הזה , שאחרי פתיחה קצרה מורכב כולו משאלות ותשובות באמצעות מתווך . אם התלמידים אינם משתפים פעולה אפשר להזכיר שבעולם המגילה אין מיילים , טלפונים , סמארטפונים , ווטסאפ , פייסבוק וכד ' . מומלץ לקרוא בפניהם את הפרק פעם אחת – בקול ובהטעמה . הדבר יעזור להם לקבל תחושה ראשונית של המבנה ולזהות מי הדמויות הפועלות – אסתר , מרדכי , המשרתים של אסתר , וביניהם המשרת בעל השם המוזר " התך " . כדאי לעצור ולהסביר שזהו שמו של המשרת , כדי שהתלמידים לא ילכו לאיבוד בכל פעם שהם נתקלים במילה הזו . מלבד זאת מוטב להימנע מעצירות לשם הסברים וביאורים , כדי לאפשר לתלמידים קריאה והתנסות עצמאיות בפענוח עצמאי ( עם עזרה של פירושי מלים ושאלות מנחות ) של טקסט תנכ " י . פעילות 2 הפעילות נועדה " לעשות סדר " ולוודא הבנה כללית של מהלך הפרק וההתרחשויות בו . בחרנו להציג בחרנו להביא את ה " תרגום " ולשלוח את התלמידים לחפש את הפסוקים כדי לעזור להם להתמצא בטקסט . להלן עוד רעיונות כמה חלופות ל " פיצוח " ראשוני של הפרק : אם הכתה ברמה גבוהה , אפשר להחליף את פעילות 2 בפעילות ההפוכה - לקרוא את מקבצי הפסוקים ולכתוב מה מסופר בהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר