עמוד:29

להצלחה בלימודים בכל תחום ולא רק לקריאת ספרות . בספר מילה טובה מאוד ו כללנו תרגול של " הבנת מילה בהקשר " . מטרתו ללמד דרכים לפענוח מילים מתוך ההקשר ולהביא לידי הבנה בתהליך עצמו ברמת המטא : יש לפחות ארבע דרכים שבהן אפשר לנקוט כדי להבין מלים בהקשר : . 1 להשתמש בהמשך הטקסט כדי להבין את המילים . 2 לחזור ולהסתכל בטקסט שקדם למילה . 3 לצאת מן הטקסט אל העולם . 4 להסתכל פנימה אל המילה . בפרקים השונים שבהם טופל הנושא יש דוגמאות לכל הדרכים הללו . היציאה מן הטקסט אל העולם יכולה להיעשות בדרכים שונות המודגמות לכל אורך הספר . אפשר להשתמש בידע עולם שיש לקוראים עצמם ואפשר להיעזר בגורמים חיצוניים : למשל , חשוב שלפחות בהקשר של חלק מהפעילויות יהיה דיון ברמת המטא , שיבהיר לתלמידים איזו דרך ננקטה לשם הבנת המילה . למילים ולביטויים המופיעים בספר יכולים המורים להוסיף תרגילים משלהם בהתאם להיכרותם עם הכיתה , בהתאם לדרך הוראתה של היצירה וכדומה . לסיום , כדאי שיוודאו שהתלמידים הגיעו לפירוש הנכון של המילה – כלומר בהקשרה לטקסט . העיסוק המורחב באוצר מילים אמור , כמובן , לקבל חיזוק בעזרת הוראתם ותיווכם של המורים . מומלץ למורים לכוון לנושא באופן קבוע : לייחד זמן לנושא ולהעניק לו דרגת חשיבות גבוהה בשיעורים . כמו כן , כדאי " לנצל " את הזמן להקראת סיפורים , למעורבות התלמידים , לחזרה משמעותית על מילים ולהרחבה בנוגע למילים בזמן הקריאה . כל ההמלצות האלה הנתמכות במחקר 51 50 יכולות לשמש " טיפים " למורים . 49 שם . עמ ' . 68 Wilkinson , K . S . & Houston - Price , C . ( 2013 ) . Once upon a time , there was a pulchritudinous princess … : The role of word definitions and multiple story contexts in children ' s learning of difficult vocabulary . Applied Psycholinguistics , 34 . Pp . 591 - 613 . Jalongo Renck , M . & Sobolak , M . J . ( 2011 ) . Supporting young children ' s vocabulary growth : the challenges , the benefits , and evidence - based strategies . Early childhood education journal , 38 . Pp . -421 429 .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר