עמוד:17

שכלול כישורי שיחה ושיח דבור " השיח האורייני משרת את המשתמשים בשפה בהקשרים טבעיים שונים , אך הוא גם קשור קשר אמיץ להשכלה ולשפה הכתובה , דהיינו : לאוריינות במובנה המסורתי . אוריינות שיח היא היכולת להבין ולהפיק בעל - פה ובכתב טקסטים במגוון עשיר של עולמות ידע ובנושאים מורכבים . התכונות המרכזיות של טקסטים אלה הן : רמת מפורשות המותאמת לידע המשוער של קהל היעד , מארג טקסטואלי מסומן היטב לשונית ( קישוריות ) וארגון - על נהיר ( לכידות ) , שימוש גמיש ורגיש להקשר באמצעים לשוניים בהתאם למוסכמות תרבותיות והלימה לכוונת התקשורת , לנסיבות השיח ולסוגה , דיוק ומורכבות לשוניים ( שימוש באוצר מילים מדויק ובמבנים דקדוקיים מורכבים לפי מטרת התקשורת ) " . מאגר הסוגות מתרחב עם הגיל ועם ההשכלה , הטקסטים שהילדים מייצרים הופכים להיות הולמים את מוסכמות הסוגה , במקביל הם לומדים לזהות את הסממנים האלה ולהסתייע בהם בקריאה והאזנה ( שם , עמ ' . ( 86 – 42 בפעילויות ההבעה התלמידים מתוודעים אל מבנה הסוגה ואל המאפיינים הלשוניים שלה ולומדים להפיק טקסט משלהם בעזרת המבנה . פעילויות המציעות תהליך מכוון ומונחה לשכלול ההבעה בעל - פה ובכתב נמצאות לאורך כל פרקי הספר . בפרק זה נפרט על אודות ההבעה בעל - פה . העידוד להרחיב ולהעמיק מצבי שיח בכיתה ולאפשר מבע מורחב בעל - פה נתמך בדבריו של רובין אלכסנדר . הוא מתאר את ההוראה הדיאלוגית או את השיח המקדם בכיתה : " טענתו של ויגוצקי שלפיה ' הכיוון האמיתי של התפתחות החשיבה אינו מן היחיד אל החברתי , אלא מן החברה אל היחיד ' קרובה להסבריו של באחטין על ההשפעות החברתיות והסמיוטיות בהתפתחות החשיבה , והדיאלוג הוא אמצעי רב עוצמה להתערבות של קבוצת השווים או של מבוגרים בהתקדמותו של הילד לאורך זירת ההתפתחות הבאה או הפוטנציאלית " . תמיכה נוספת לחשיבות של קיום השיח בכיתה מגיעה מתוך המלצות מעשיות שהעלתה ועדת מומחים אמריקאית : חברי הוועדה מציעים להכשיר את המורים להשתמש בכלי שיח שיסייעו לתלמידים לגבש את החשיבה שלהם ולתת לה ביטוי פומבי תוך דיאלוג פורה עם עמיתיהם . 22 בלום - קולקה , ש ' וחמו , מ ' ( . ( 2010 פרק : 1 מבוא : כשירות תקשורתית , שיח אורייני ושיח עמיתים . בתוך : ש ' בלוםקולקה ומ ' חמו ( עורכות ) , ילדים מדברים , דפוסי תקשורת בשיח עמיתים ( עמודים . ( 41 - 5 תל - אביב : מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית . עמודים . 24 - 23 Alexander , R . ( 2005 ) . Education , Culture and Cognition : intervening for growth . International , Association for Cognitive Education and Psychology ( IACEP ) 10 th International Conference University of Durham , UK , 10 - 14 July 2005 . page 11 . 24 מועצת המחקר הלאומית ( . ( 2012 ) ( NRC אצל : ברנדס , ע ' ושטראוס , ע ' ( עורכים ) ( תשע " ד ) . פרק שלישי : מטרות חינוכיות ואופן השגתן . חינוך לחברה של תרבות ודעת : תמורות במאה ה - 21 והשלכותיהן ( עמודים . ( 97 - 49 ירושלים : האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים . תהליכי הל " ה , הוראה - למידה הערכה , המקדמים למידה משמעותית בתחום העברית . התלקיט מאפשר למורים מעקב איכותי ורציף אחר התפתחות יכולות הכתיבה של התלמידים בפרקי זמן מוגדרים לאורך השנה . בעבור התלמידים מהווה התלקיט אמצעי ללמידה על תהליכי כתיבה ועל עצמם ככותבים . הוא מתאים למגוון תלמידים , משקף גישה התפתחותית ומאפשר תיעוד אישי של תהליך הלמידה ותוצריו ( מתוך תלקיט כתיבה , אתר האגף לחינוך יסודי )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר