עמוד:7

ולפיתוח מודעות לשונית ומטא - לשונית . הוראת הלשון ב " מילה טובה מאוד " מונחית על ידי גישה הרואה את הלשון בהקשריה החברתיים - תרבותיים . הספר , שנכתב בהתאם לדרישות תכנית הלימודים בתחום הלשון , כולל את כל מה שנדרש בתחום הלשון לפי תכנית הלימודים מתוך הכרה והקפדה שהטקסטים לא ישרתו את לימוד הלשון . בנוסף לכך שבפרקי הספר השונים שזורות גם פעילויות העוסקות בהיבטים לשוניים של הטקסט , יש בספר כמה פרקי לשון שנקודת המוצא שלהם היא דקדוק הלשון העברית , והכיוון הוא מהלשון אל הטקסט . העשרה של אוצר המילים - מילון מנטלי עשיר הוא תשתית הכרחית להבנה ולהבעה , ולכן בפעילויות ניתן מקום רב לאוצר המילים – להבנתו ולהרחבתו . במילה טובה מאוד ו ניגשנו לנושא בשני אופנים : הוספה של פעילויות השלמה בקלוז דידקטי בטקסטים הקשורים לנושאים מתוך הפרקים , כמו כן , בפרקים השונים שזורות פעילויות העוסקות בהבנת מילה בהקשר , וזאת כחלק מרצף הפעילויות בפרק . פיתוח של רמות חשיבה גבוהות – בהכנת משימות ההבנה וההבעה הנלוות לטקסטים הודגשו מטלות הדורשות רמות חשיבה גבוהות , כגון הסקת מסקנות , השוואה , הערכה , מיון , מיזוג וכדומה . אוריינות דיגיטלית – כאמור , לספר המודפס יש גם גרסה דיגיטלית , המשלבת כלים ייחודיים לסביבה הדיגיטלית ומתאימה את ההוראה והלמידה למתבקש במאה ה - . 21 עידוד חיבת הקריאה – המפגש עם יצירות הספרות הרבות בספר מעודד להמשיך את החוויה בעולם שמחוץ לשיעורי העברית . בספר מופיעים גם קטעים מספרים שלמים . הערכה – יחידות הערכה מסכמות נמצאות בגרסה הדיגיטלית של הספר . היחידות מציעות רכיבים סגורים הנבדקים באופן אוטומטי ורכיבים פתוחים הכוללים מחוונים ונבדקים על ידי המורים . כמו כן , בספר משובצות פעילויות רבות המובילות את התלמידים לקראת תוצר . אלו יכולות לשמש את המורה להערכה מעצבת . למשל , בנושא ההבעה בכתב , ניתן למצוא בספר משימות מגוונות שעשויות להצביע על התקדמותם של התלמידים בכתיבה . מודולריות וגמישות – מבנה הספר הוא מודולרי . בדרך כלל כל פרק הוא יחידה עצמאית שאינה תלויה ביחידות אחרות . מבנה זה מאפשר למורים לבחור את הסדר של הוראת הפרקים באופן המתאים להם ולכיתתם , ולקבוע את הרצף הנכון להם . אפשר להאריך את משך ההוראה בפרק אחד ולקצרו בפרק אחר . ניתן למשל , ללמד רק חלק מהטקסטים או לבצע רק חלק מהפעילויות . באשר לפעילויות הקשורות לטקסטים – אין הכרח לבצע את כולן , אך חשוב לזכור שסדר הפעילויות הוא בדרך כלל היררכי . התאמה לש וֹ נ וּ ת בין התלמידים - המודולריות בספר מאפשרת התאמה ליכולות השונות ולצרכים השונים של התלמידים בכיתה . גם הגיוון בטקסטים ( סוגי הטקסטים ורמתם הלשונית ) מאפשר בחירה והתאמה של טקסטים ופעילויות לפי רמת התלמידים . התשאול בפעילויות מגוון , והוא כולל שאלות ברמות שונות של קושי . התוכן הדיגיטלי נותן מענה לסגנונות שונים של לומדים ומכוון לעבר יכולות שפתיות ברמות שונות . הקפדה על ייצוג ויזואלי בעל ערך ומותאם – בספר ניתנה תשומת לב לגודל האותיות , לסוגי הגופנים , לחילופי הגופנים ( בכותרות , בהבחנה בין טקסט לפעילות וכדומה ) , למרווחים בין שורות ובין פסקות . התמונות בספר מופיעות הן כאמצעי המחשה והן כטקסטים חזותיים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר