עמוד:4

הקדמה ספרי הלימוד לחינוך לשוני בסדרה מילה טובה מאוד פותחו בהתאמה לתכנית הלימודים לחינוך לשוני לבית הספר היסודי ולנספח לתכנית הלימודים הנוגע ליצירות הספרות , ובהשפעת תובנות וידע שהצטברו מתקשורת שוטפת עם מורים ומדריכים בתחום החינוך הלשוני . הספר עונה על הנדרש בתכנית הלימודים בהיצע רחב של טקסטים לסוגיהם , ובכלל זה טקסטים מעולם השיח של הספרות ושל המקורות היהודיים וטקסטים מעולם השיח העיוני במגוון סוגות ותתי - סוגות . כמו כן הספר עונה על הצורך בעיסוק מעמיק בהבנה , בהבעה בכתב ובעל - פה , בדרכי תשאול מגוונות , בהוראת נושאי לשון ובתרגולם , בהרחבת אוצר המילים ובפעילויות המפתחות רמות חשיבה גבוהות . הספר מציע ארגון תמטי ( נושאי ) של טקסטים במגוון סוגות . העיקרון התמטי מוביל למימוש הרעיונות והמטרות של תכנית הלימודים בהתאמה לגיל התלמידים ולכשירות הלשונית המצופה מהם . העיקרון התמטי נבחר כמתאים לתלמידי בית הספר היסודי . נושאי התוכן השונים מעשירים את הידע הקיים אצל התלמידים ( עולם המושגים , אוצר המילים , הרעיונות ) , וביסוסם מהווה כשלעצמו חלק מהגדרתו של אדם אורייני . בנוסף , ביסוס התוכן מאפשר עיסוק מופשט יותר במבנה השיח : בסוגות ובחשיבה על השפה ( מטא - לשון ) . בנוסף לעוגן התמטי , יש בכל פרק גם עוגן אורייני , והיצירות אוגדו יחד בהתאם לשני עוגנים אלה . מטרת הספר היא לסייע למורים לממש את היעדים שתכנית הלימודים מציבה . היעדים " מתורגמים " ליחידות לימוד הנושאות תוכן איכותי הכולל מפגשים עם תרבות , ידע וערכים . מעבר להתייחסות פרטנית הכוללת העמקה ותוספות עבור כל הפרקים המופיעים במילה טובה מאוד ו , במדריך למורה זה יוכלו המורים להעשיר ולהרחיב את ידיעותיהם בנושאים אחדים שאותם ראינו כחשובים להוראה בכלל ולהוראה במאה ה - 21 בפרט , למשל העיסוק באוצר מילים , טיפוח של כישורי הבעה בכתב בסביבה דיגיטלית , למידה מתוך מקורות מידע מרובים ועוד . כל נושא כזה מלווה בהסברים תיאורטיים הכוללים המלצות ודוגמאות מתוך הספר לתלמידים . אחד העקרונות שהובילו אותנו בפיתוח הספר הוא שלספר הדיגיטלי יש חלק גדל והולך בתהליך הלמידה ושהוא חלק בלתי נפרד מההוראה . הדבר בא לידי ביטוי בכמה אופנים . למשל , ישנם פרקים שחלק ממקורות המידע המצוינים בהם מופיעים , מעצם מהותם , רק בגרסה הדיגיטלית של הספר - לדוגמה סרטונים , קובצי קול , אפשרויות הקלטה וכדומה . ההפניות לתכנים מקוונים מהוות רכיב מהותי בתחום החינוך הלשוני של המאה ה - 21 ונמצאות בהלימה למוגדר במסמך של 1 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ( התשס " ג ) . תכנית לימודים : חינוך לשוני עברית – שפה , ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי דתי . ירושלים . 2 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ( . ( 2011 לשונית " יצירות ספרות " – " יצירות לכיתות ה ' - ו '" באתר משרד החינוך : http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Tochniyot – Limudim / Chinuch – Leshoni / YezirutSa frutLhorhaa / E – F . htm * הפנייה במדריך בלשון זכר - רבים מתייחסת גם למורות וגם לתלמידות . 3 ראו הערה . 1

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר