עמוד:210

לומר דברים שלפני דורות נשמעו מלאי חמלה וכוונות טובות והיום – ובכן , היום רצוי שיעוררו מחשבה : כשמתיא מבקר באפריקה הוא מביע את דעתו על מה שרואות עיניו : למשל " הכושים חזרו לאיתנם , הדליקו מדורות ורקדו ריקודים פראיים " ( ; ( 141 " מלך אוכלי האדם יצא לקראתם בראש פמלייתו . לפניו צעדה התזמורת , אך הייתה זו תזמורת איומה , מחרישת אוזניים . במקום חצוצרות היו להם מיני קרנות ומשרוקיות . במקום תופים היו להם מיני דוודים . הרעש היה נורא . והם צרחו כל כך ... " ( שם ) ותיאורים אחרים המציגים את האפריקנים בשמות מבדחים , כעלובים , מגוחכים , חסרי בינה ונעדרי אמות מידה מוסריות . אפשר להסביר ל תלמידים שקורצ ’ אק ניצל את העמדות האירופאיות שה יו מקובלות בעת פרסום הספר – – 1923 כדי לפתח מודעות חברתית אצל המלך האפריקני " שלו " , ובאמצעותו - לפתח חשיבה חברתית - מוסרית גם בקרב הקוראים . בהמשך הסיפור מתיא נאבק בשחיתות ובמעשה בגידה וניצל ממוות ( באפריקה , פרקים כט - לב ; בארצו , פרקים לג - לד ) ומארח את המלכים השחורים מאפריקה ( פרקים לו - לט ) . גם בפרקים הללו משובצות אמירות שהיום אנחנו מתייגים כגזעניות ובלתי תקינות פוליטית ( למשל " ילדה חכמה , עליזה ונחמדה , חבל שהיא כל כך שחורה " , עמ ' , ( 242 ועל כן חשוב להצביע עליהן בכיתה , להבין אותן במישור המילולי והחברתי - ערכי ולהבהיר מהן ההשלכות החמורות שלהן . פרקים מ - מו עוסקים בפעולות שעושה מתיא לטובת הילדים ובני הנוער בממלכתו , ומציפים את הפערים בין רצונותיהם של הילדים לטובתם ולרצון המבוגרים ואת המציאות המופרכת , האנרכיסטית , שהם יוצרים . פרק מא מראה את הפן הנשי - מגדרי של מאבק הילדים . הספר מסתיים בתבוסת ממלכתו של מתיא , בהעמדתו למשפט בין היתר בעוון המרדת הילדים ובעוון ארגון מהפכה - כל - עולמית , ובהגלייתו לאי שומם . המשך עלילותיו של מתיא מסופר בספר המלך מתיא באיש שומם . תובנות ומשמעויות המלך מתיא הראשון , מלבד ערכו הספרותי וההומניסטי , הוא מעין קורס - זוטא ל תלמידים במדע המדינה . תוך כדי קריאת קורותיו של מתיא מאז נעשה מלך , ה תלמידים מבינים מהם שלטון וזרועות השלטון , מהי מדינה , מהן חובותיו של השלטון כלפי נתיניו , מהן נאמנות ויושרה וגם מהן תועלתנות ובגידה . הם מתוודעים למהלכים המניעים מלחמות , יש להם הזדמנויות להרהר בהשלכותיה של הנדיבות , בהרסנותה של הכוחנות . הם לומדים מהו משא ומתן , פוגשים ביטויים כמו " רודן " ו " מלך מתקן " , ומבינים את ההבדל בין דמוקרטיה לאנרכיה . גם על לוגיסטיקה הם נאלצים לתת את דעתם ; מלך - ילד יכול בקלות להחליט שכל ילד במדינתו יקבל חצי חפיסת שוקולד , אבל איך עושים זאת ? מי מייצר ? מי מוביל ? מי משלם ? מי מפקח שלא יהיו גניבות ושחיתויות ? המלך מתיא אינו נשאר זאטוט . הוא גדל , הוא לומד מה שלומדים ילדים בני גילו בבתי הספר אבל לומד הרבה יותר ממה שמזמ נים לו חייו ומעמדו . הצעות למורה כדאי להציע לתלמידים לבחור מכל פרק או שניים התלבטות שהעסיקה את המלך מתיא ( למשל " איך ייתכן ? הוא לא יגן על העם אלא העם יגן עליו ? " , עמ ' , ( 44 דילמה שנתקל בה או תובנה שהגיע אליה ( למשל " אנחנו המלכים לא תמיד יכולים לעשות מה שבאמת היינו רוצים " , עמ ' 94

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר