עמוד:165

המוכרת לנו אינה מועילה להבנת הטקסט ואף מפריעה לכך – ואיננו יודעים במה להחליפה , או שאנחנו קוראים בתחושה של הבנה ולמעשה לא מבינים . הפעילו ת מתעכבת על מצב כזה והיא מזמינה את התלמידים לחרוג מעבר לפירוש המוכר להם של ה מילה " דת " כדי להבין את הטקסט בכללותו . החלק השני של הפעילות הוא רפלקסיה . והיא חו שפת שמה שאנחנו מחפשים כדי להבין הוא הקשר : תשובה א ( התשובה הנכונה ) מחפשת את ההקשר בתוך הטקסט , מה שנאמר בו ומה שיהפוך אותו למובן ביותר . תשובה ב מחפשת הקשר כללי ורחב יותר ( הנושא הוא הדת היהודית ) – וההקשר הזה אינו עוזר לנו , אם הוא לא מאפשר יצירה של טקסט מובן ו קוהרנטי . אופציה ב מנסה למצוא ראציונל גם בטעות של התלמיד ומכבדת את הנ יסיון שלו להבין את ה מילה מתוך הקשר . ה מילה " דת " מופיעה בפרק מספר פעמים , בהקשרים שונים : פסוק ג : " מקום אשר דבר המלך ודתו מגיע " ; פסוק ח : " ואת פשתגן כתב הדת " ; פסוק יא : " אחת דתו להמית " ; פסוק טז : " אשר לא כדת " . בכל הפסוקים הללו משמעות ה מילה היא : חוק , דין . אפשר להציג את המלים האלו בפני התלמידים , לעשות פארפרזות ( דבר המלך וחוקו , פשתגן כתב החוק / פשתגן צו המלך , אחד דינו למות , אשר לא לפי החוק ) ולהראות להם איך בכל המקרים הכוונה היא לחוק / דין . ה מילה " דת " מופיעה במגילה בשתי משמעויותיה עוד מספר פעמים . למתעניינים מבין המורות והמורים בנושא זה , מומלץ מאמרו של דוד סבתו " הדת במגילת אסתר" http : // www . daat . ac . il / daat / kitveyet / maaliyot / hadat - 2 . htm פעילות 10 אפשר להכין את המשימה הזו גם בזוגות . העבודה בזוגות יכולה לכלול העלאת רעיונות על מה שרוצים לכתוב , והכתיבה נעשית באופן עצמאי . כמה פיגומים : o כדאי לבקש מהתלמידים לאתר את הפסוקים שבהם מועברים מסרים o אחר כך , להזמין אותם לדמיין את הדמויות הפועלות – היכן הן נמצאות , מה הן עושות ( יושבות , מתהלכות בחדר , מציצות מהחלון וכו ' ) o אפשר להזמין אותם לשאול את עצמם ( או לשאול אותם ) מה לדעתם מרגישים וחושבים מרדכי ואסתר כשהם מקבלים מסר מסוים – הרגש הזה משפיע על המסר שהם מחזירים ( האם הם מופתעים ? כועסים ? מוטרדים ? נבוכים ? וכו ' ) o אפשר להזכיר לתלמידים שהם יכולים לכתוב תיאורים - של התנהגות או של רגש ; לכתוב מונולוגים או דיאלוגים עם דמויות אחרות פעילות 11 הציעו לתלמידים שלושה שלבים של עבודה : בשלב הראשון , לנסח בנקודות את דמותה של אסתר , כפי שהיא מצטיירת במגילה . בשלב השני , להתבונן בתמונות ולכתוב איך מצטיירת אסתר בעיני הציירים :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר