עמוד:161

אנו מניחים שרוב התלמידים מסוגלים בעיקרון ליצור המרות מסוג דיבור לסוג דיבור , אך חשוב לתרגל באופן מסודר את המוסכמות הלשוניות של כל סוג : מיליות קישור בדיבור עקיף , כגון ' אמר ש ... ' וגם ' אמר כי ... ' , פועלי האמירה המגוונים ( ' אמר ' , ' טען ' , ' הכריז ' , ' שאל ' , ועוד ) , סדר חלקי המשפט , שימוש ראוי בגופים , שימוש ראוי במ אז כ רים ( דאיקטים , מילים מצביעות , כגון ' כאן ' , ' שם ' , ' היום ' , ' מחר ') , סימני הפיסוק המתאימים ( נקודתיים ומירכאות בדיבור ישיר ) . *** מגילת אסתר ( עמ ' 186 בספר לתלמיד ) פרק זה מגיש לתלמידים את סיפור מגילת אסתר , תוך התמקדות בפרק ד ' . הבחירה בפרק זה נעשתה הן משום שהוא חף מתיאורים מיניים או מתיאורים אלימים במיוחד , המופיעים בפרקים אחרים - והן משום שיש לו מבנה דרמטי ומושך לק ריאה : על רקע המהומה והזעזוע עם היוודע צו המלך על השמדת היהודים , מנסים אסתר ומרדכי למצוא פתרון , כשלתקשורת ביניהם אחראי שליח המתרוצץ הלוך ושוב מהארמון ואליו . קריאת פרק מהמקרא והבנתו אינה פשוטה . פירושי המלים וגם חלק מהמשימות מציגים פיגומים להבנה , אולם התחביר המקראי מבלבל לא אחת , ובמהלך הלמידה לוודא שהתלמידים לא הלכו לאיבוד . כדאי לעודד אותם לחתור להבנה כללית של מקטעי טקסט ( ראו פעילות 2 להלן ) ולא להתעכב על מלים ושברי פסוקים – אלא אם כן הם מרגישים שהבנתם נחסמת . בתכנית הלימודים בתנ " ך של כיתה ו מופיעה גם מגילת אסתר . כדאי לתאם את הלמידה עם המורה לתנ " ך . מטרות תוכן . 1 לחזור אל שורשי החג ולהציג או להזכיר בפני התלמידים את סיפור המגילה . 2 לקרב בין הסיפור המקראי לבין עולמות תוכן וצורה מוכרים יותר ל תלמידים יעדים בחינוך לשוני . 1 התלמידים יתרגלו קריאה והבנה של פרק מהמקרא . 2 התלמידים יתוודעו לאיכויות הדרמטיות של הסיפור המקראי . 3 התלמידים יתנסו באסטרטגיות שונות של הבנת מלים , פסוקים ויחידות טקסט גדולות יותר

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר